Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » CARTI » CRONICI » Alexandru Nemoianu: Să luăm aminte la vorbele unui luptător

Alexandru Nemoianu: Să luăm aminte la vorbele unui luptător

In urma cu doar cateva zile am primit si am citit cartea: Ion Marin Almajan, ”Ochiul neadormit al Bufnitei”,  Editura David Press Print, Timisoara, 2016, 307 pagini.

Este o carte masiva, stufoasa si extrem de exigenta. In paginile ei se gasesc reflectii, sfaturi, amintiri, portrete, concluzii istorice si existentiale.
Ion Marin Almajan este, pentru cultura si literature Banatului, un punct de referinta necesar. Opera lui trebuie consultata de cel care va dori sa inteleaga trecutul si prezentul Banatului si va dori sa caute ceva despre viitorul lui. Este vorba de cateva zeci de carti si nenumarate articole, studii, note.
Asa cum spuneam un segment al cartii cuprinde impresii si reflectii privind prezentul Romanesc imediat. Sunt de fapt notele facute de catre IMA pe pagina sa de Facebook. Acest mod de comunicare este in momenul de fata esential si este o binefacere.
In conditiile in care mijloacele de informare “clasice”: ziare, reviste, posturi de Radio si TV sunt controlate in intregime de catre agentii ale actualei puteri, vazuta si secreta, pagina Facebook devine mijloc de a raspunde imediat,instantaneu si in acest fel stirea alternativa poate fi difuzata si propaganda sistemului isi pierde monopolul.In aceste imprejurari IMA a putut face puneri la punct esentiale si de durata. Detaliile si imprejurarile cand a facut-o sunt foarte numeroase si ar fi bine ca ele sa fie citite direct din carte. Ma opresc doar la cateva lucruri care imi par a fi cruciale.
IMA arta, direct si indirect,ca actual putere are de scop eliminarea sau,macar,diluarea conceptelor esentiale de Persoana, Familie, Neam si Credinta. Spune IMA acuzator, ”cei care s-au straduit sa faca praf familia traditionala, scoala traditional,Biserica”..”au incercat sa distruga vechea si buna morala crestina si sa inculce tinerilor spiritul New Age”. Citatul este clar si fara echivoc. Iar mai apoi IMA aminteste un adevar esential: ”Tara aceasta nu este doar a mea si a generatiei mele, ci si a celor de dinaintea mea si a celor viitori”. Intre aceste valori esentiale isi dezvolta IMA marturisirea.
Urmeaza apoi pagini frumoase si bogate in informatie despre personalitati, evenimente, dezvoltare istorica, rost existential. Dar ce imi pare sa fie cu totul exceptional este surprinderea semnificatiei momentului istoric Romanesc actual si optiunile oamenilor intre “bine” si “rau”. Modul in care in actualele circumstante se poate manifesta libertatea de optiune la care toti suntem condamnati.
In primul rand, direct si indirect,IMA arata ca in lumea asta suntem confruntati cu “raul” si acest “rau” este asociat cu “puterea”. In aceste conditii, pentru a nu sta complici la rau, avem o singura optiune: in toate imprejurarile, intotdeauna, sa fim de partea celor care “pierd”, a celor sarmani, a vaduvei si a orfanului. Este singura modalitate prin care putem fi “vii” in lumea asta si putem ramane  “vii”  in cea care va sa fie. In curgerea logica a acestei intelegeri IMA arata modul in care in acest moment istoric, in “fruntea bucatelor” s-au asezat oameni fara frica de Dumnezeu si fara rusine de oameni. Indivizi gata sa slujeasca,pentru treizeci de arginti, pe George Soros si New Age. IMA arata modul in care s-au alcatuit noile “dosare” si modul absolut jalnic in care sunt date lectii despre care ar fi trebuit sa fie “curajul” in imprejurari trecute, lectii de eroism servite de fripturisti cu verticalitatea de rama. (Cred ca acest aspect a fost cel mai bine surprins in descrierea imprejurarilor in care IMA a primit titlul de  “Cetatean de Onoare al Timisoarei” si felul penibil in care un numar de “neica nimeni” au “protestat.)
Fata de toti acesti indivizi necinstiti sufleteste IMA se defineste pe sine: suflet de taran din Dalboset, parte din libera “Tara a Almajului”, Banatean, Roman si Drept Maritor crestin. Aceasta este o genealogie imperiala, superlativa, acuma si intotdeauna.
De multe ori tonul lui IMA este trist, este tristetea pentru un rau care nu ar fi trebuit sa fie. Dar aceasta este tristetea unui luptator a carui angajare in “marea batalie” este pentru eternitate. Iar luptatorul isi va primi rasplata si in lumea aceasta si in cea care vas a fie. Caci lupta lui este lupta cea buna care este din Gandul lui Dumnezeu. O lupta care,  “inauntru s-a savarsit”.

———————————-

Alexandru Nemoianu

Istoric
“Centrul de Studii și Documentare al Românilor-Americani”
(Valerian D. Trifa. Romanian-American Heritage Center)
Jackson , Michigan, USA
la

23 iunie  2017