Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » CARTI » EUGEN DORCESCU, UN ROMAN DE IDEI

EUGEN DORCESCU, UN ROMAN DE IDEI

 

EUGEN DORCESCU
UN ROMAN DE IDEI
(Note de lectură)
Prin gentilețea domnului Ticu Leontescu, scriitor și teolog, mi-a sosit pe birou, acum câteva zile, romanul Trecutul transformat prin iubire al doamnei Liliana Gheorghe-Luca, roman pe care, stimulat și de recomandările mesagerului, n-am întârziat a-l citi.Textul este curat, aerisit, personajele sunt convingător conturate, credibile, acțiunea e bine condusă, dialogul are naturalețe, lectura rămâne, până la capăt, antrenantă.
Pe de altă parte, arta literară nu este țelul de căpetenie al prozatoarei, ci, mai curând, un mijloc, ficțiunii, în general verosimilă și necesară, revenindu-i, în cvasi-exclusivitate, menirea de a ilustra ideile directoare ale demersului epic, stâlpii de susținere ai diegezei și ai psihologiilor, anume: supremația absolută a Divinității și excelența existențială a Credinței.
Roman pledoarie, așadar, roman didactic, asemănător, până la un punct, ca statut și manieră discursivă, unor rafinate scrieri ale veacului al XVIII-lea, care adora ideile și pentru care arta putea fi, la rigoare, ancilla philosophiae, Trecutul transformat prin iubire (titlul mi se pare, totuși, prea explicit) își depășește însă programul și atinge, prin viziune și tipologie, prin lucrarea oarecum independentă a talentului, teritoriile ambiguității și profunzimii estetice.
Spre exemplu, în confruntarea lumesc – divin, altfel spus în lupta dintre carne și duh, personajele se situează diferit pe o nevăzută, dar sesizabilă intuitiv, scală metafizică: la bază, în tenebrele lumii, evoluează, jalnici în trufia lor, în obsesiile lor pecuniare, componenții familiei Callis (Miriam, Peter, Timi, duplicitari, egoiști, aroganți, robiți valorilor mundane) și chiar părinții naturali ai eroinei; la câteva trepte deasupra lor se situează eroina însăși, Fifi, precum și Andrew, doi tineri, cândva copii abandonați, care se întâlnesc sub veghea Providenței. Ca în Psalmul 26, 16: „Că tatăl meu şi mama mea m-au părăsit, dar Domnul m-a luat”. Iar Bătrânul „samaritean”, incert, plurivalent, mereu așteptat, mereu prezent în amintire, în monologul interior, dar absent din ambianța concretă, își are locașul în deplinătatea misterului, aidoma unui înger.
Sub raport ideatic, reflexiv, zborul cel mai înalt (și cel mai adânc) este înfăptuit de convingerea naratoarei că trecutul poate fi transformat (cum ne asigură însuși titlul). Or, se știe că asupra trecutului nu se mai poate face nimic. Nu pot exista proiecte pentru trecut, ci numai pentru viitor și, eventual, pentru prezent. Autoarea are aici o remarcabilă intuiție: aceea a sciziunii, a diferenței de esență, dintre timpul profan, istorie, strict omenesc (unde trecutul este dosar închis, imuabil) și netimpul sacru, divin, unde nu există prezent, trecut, viitor, ci doar Eternitate (NUNC STANS) și unde totul este cu putință: „Iisus, privind la ei, le-a zis: La oameni lucrul e cu neputinţă, dar nu la Dumnezeu. Căci la Dumnezeu toate sunt cu putinţă” (Marcu 10, 27). Este diferența netă, categorică, între imanență și transcendență.
„Nunc fluens facit tempus, nunc stans facit aeternitatem”, spunea Boethius.
La acest NUNC STANS al marilor gânditori și al marilor poeți meditează și autoarea acestui roman, mai mult decât promițător, sporindu-i, chiar prin această preocupare, anvergura. Ne facem datoria de a-l semnala.

Facebooktwitterby feather

Despre Eugen DORCESCU

EUGEN DORCESCU BIOBIBLIOGRAFIE Poet, prozator, eseist, traducător din limbile franceză și spaniolă. Membru al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Timișoara. Doctor în filologie. Născut la 18 martie 1942. Cetățean de onoare al Timișoarei. Căsătorit cu Mirela-Ioana Borchin-Dorcescu, prozatoare, eseistă, membră a Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Timișoara. Premiul „Opera omnia” al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Timișoara, 2012; Marele Premiu „Sfântul Gheorghe”, la Festivalul internațional de poezie „Drumuri de spice”, Uzdin, Serbia, 2017 etc. Opera (sinteză) – Omul de cenuşă, antologie de autor, ce include cele opt cărți de poezie, apărute între 1972 și 2001, Editura Augusta, Timișoara, 2002; – Biblicele. Include : Psalmii în versuri, Ecclesiastul în versuri, Pildele în versuri, Rugăciunea Regelui Manase în versuri, Editura Marineasa, Timișoara, 2003; – Nirvana. Cea mai frumoasă poezie, ediție critică, ne-varietur, 468 p., realizată de Mirela-Ioana Borchin: Selecție din cele cincisprezece volume anterioare, Biobibliografie și Eseul hermeneutic : Eugen Dorcescu sau vocația vectorială a Nirvanei (150 p.), Editura Eurostampa, Timișoara, 2015; – Elegiile de la Carani, Editura Mirton, Timișoara, 2017; – Sub cerul Genezei, Editura Mirton, Timișoara, 2017; – Agonia caniculei, Editura Mirton, Timișoara, 2019; - Elegías Rumanas, Obra reunida, Selección del autor, Editorial ARSCESIS, La Muela (Zaragoza), Spania, 2020. Traducción y edición crítica: Coriolano González Montañez; Biobibliografía y selección de opiniones críticas: Mirela-Ioana Borchin-Dorcescu. (286 pagini); - Îngerul Adâncului. Pagini de jurnal (1991 – 1998), Ediție îngrijită, Selecție de texte, Prefață și Note de Mirela-Ioana Dorcescu, Editura Mirton, Timișoara, 2020. (537 pagini).