Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » NOI APARITII » Marin IFRIM: Luminița Zaharia, o poetă cu arta supraviețuirii în cuvinte

Marin IFRIM: Luminița Zaharia, o poetă cu arta supraviețuirii în cuvinte

  

Luminița Zaharia are un CV literar impresionant, ea fiind, în prezent, una dintre cele mai importante poete de nivel național. A obținut multe premii, a publicat cărți de proză și de versuri, este bine văzută inclusiv de ceilalți poeți și poete, cu care, presupunem, se află în competiție. Mă refer la o eventuală competiție profesionistă generală, nu la micile invidii personale. Cea mai recentă cartea a sa are un titlu conform cu spiritul ludic al autoarei: ”Yeti într-un bloc de gheață” și a apărut la Editura Astralis, în 2017, ilustrația copertei aparținând Alinei Astăluș. O cunosc bine pe autoare, aceasta făcându-mi de câteva ori onoarea de a fi prezentă la Buzău, la importante manifestări organizate la Casa de Cultură a Sindicatelor. Drept pentru care sunt convins că, între ființa concretă Luminița Zaharia – o ființă calmă, echilibrată, tonică și educată – și între scriitoarea cu același nume există câteva mistere care, firește, țin de arta supraviețuirii. În versurile sale, poeta, dincolo de vulcanismul semantic, dă dovadă de o ironie și un sarcasm ucigătoare, desființează, pulverizează, aneantizează anumite preconcepții construite cu migală de falsitatea vieții de zi cu zi. Luminița Zaharia cultivă un fel de pamflet liric, ceva în genul satirelor nucleare ale lui Voltaire: ”Zâmbești circumspect/ în timp ce poezia își vede de treabă/ ca un parazit extraterestru/ care trece dintr-o gazdă în alta/fără să-i pese” (circulus vitiosus”, pag. 103). Majoritatea versurilor au o alcătuire stranie, o muzică nouă, un fel de rock revigorat, versurile albe sunt… rimate cu o dexteritate incredibilă! Din acest volum s-ar putea pune în scenă un spectacol fulminant. Cu cel mult trei actori, poți rupe mâinile unei săli arhipline. Mă refer la aplauze. Inteligența autoarei, viteza cuvintelor sale nu pot plictisi. Subtextul e moralizator, așa cum trebuie să fie o operă destinată umanismului. Iată un text pentru care, măcar grupurile de actori în vogă ar trebui să se bată: ”tu ești orteza mea! Zicea/ fanfaronel, și io-l credeam pe loc/ cu flori de capu’ șarpelui mă-mbălsăma/ ostentativ, sub scara de la bloc// tu ești erupția mea de Vulcan!/ zicea catastrofel, cu ochii goi/ eu tremuram și lava o simțeam/ hăt în rărunchi – avea gust de noroi// tu ești pelteaua mea! zicea/ gastronomel, cu șorțul plin de frișcă/ l-aș fi ales pe el, dar mă speria/ inima lui în formă de morișcă// tu ești enigma mea! Zicea/ detectivel, și tare părea cult/ cu nasu-i fin, mereu mă stocuia/ dar, pentru nervii mei, era prea mult// într-un târziu, oglinda m-a privit/ și nu eram decât o fată tristă/ distinșilor atunci le-am mulțumit/ și dragostea am șters-o de pe listă. Morala: când e supraofertă, mult mai bine/ ar fi să te alegi pe tine!” (”eu sunt”, pag.24). Aș putea cita zeci de versuri deosebite. Luminița Zaharia are o atracție nativă spre muzicalitate. Iată un scurt și extraordinar poem, care, dat pe mâna unui compozitor, ar putea deveni un șlagăr de mare succes, un  fel de antidot împotriva manelelor scrise și cântate de analfabeți: ”fată în casă/ cu ferestre-nchise/ șterg praful de pe tobă/ de pe vise// privesc timid/ mă mișc discret/ fată în casă gri/ de amanet// smulg fire albe/ din grăbiții ani/ fată în casă grea/ de bani// strig sincer:/ oamenii sunt buni/ fată în casa/ de nebuni…” (”fată în casă”, pag. 50). Reverențe în fața unei prințese a poeziei actuale.

 

Marin Ifrim, 03 august 2017

 

Facebooktwitterby feather

Despre IFRIM Marin

Născut la 1 Decembrie 1955, în comuna Bălăceanu, jud. Buzău. Studii: Şcoala Profesională de Chimie Brăila, Liceul Agricol Buzău, Şcoala tehnică de maiştri Buzău, Facultatea de Istorie, Muzeografie şi Arhivistică – Universitatea „Spiru Haret” Bucureşti. Membru titular al Uniunii Scriitorilor din România, Asociaţia Bucureşti, din 1998. Cărţi publicate: .”Spre oraşul cu un milion de ferestre”, versuri,Ed.”Litera”, Bucureşti, 1986. .”Curentul marin”,versuri”, Editura „ŞI”, Buzău, 1995. .”Alfabet de tranziţie”,versuri”, Biblioteca Judeţeană „V.Voiculescu”, Buzău, 1995. .”Însemnări despre literatura buzoiană actuală”,critică şi istorie literară, Ed.”Porto Franco”, Galaţi, 1996. .”Fotografii cu cântec”,versuri, Ed.”Rafet”, Râmnicu Sărat, 2001. .”Incursiuni în viaţa unui actor.George Mihalache-Buzău”, monografie,Ed. „Rafet”, Râmnicu Sărat, 2001. .”Poeme”,versuri, Ed.”Rafet”, Râmnicu Sărat, 2003. .”La spartul târgului”, proză scurtă, Ed.”Anastasia-Ina”, Buzău, 2004. .”Lamentaţii de mucava”, proză scurtă, Ed.”Anastasia-Ina, Buzău, 2004. .”Suprafaţa lucrurilor”,versuri, Ed.”Rafet”, 2004. .”Scriitori buzoieni şi scriitori din ţară”,critică literară,două ediţii, Ed.”Rafet”,Râmnicu Sărat, 2oo6. .”Fiecare cuvânt pentru Nicolae Pogonaru”,versuri, Ed.”Rafet”, Râmnicu Sărat, 2006. .”Monografia comunei Bălăceanu”,coautor, Ed.”Rafet”, Râmnicu Sărat, 2007. .”Gloria locală”, antologie de versuri, Ed.”Rafet”, Râmnicu Sărat, 2007. .”Portrete în bleu’Marin”, tablete literare, Ed.”Raluca”, Buzău, 2008. .”Trilogia efemerităţii”, antologie de proză scurtă”, Ed.”Rafet”, Râmnicu Sărat, 2008, 450 pag. .”Circum stanţe”, tablete literare, Ed „Rafet”, Rm. Sărat, 2009, 120 pag. .”Nume şi cărţi”, critică literară, „Ed. „Rafet”, Rm. Sărat, 2009, 100, pag. .„Din capitala mondială a anonimatului”, antologie de versuri, Ed. Tipomoldova, colecţia „Opera Omnia”, Iaşi, 2011. .” Cântec pentru cel care se râmnicereşte”, selecţie critică din opera lui Constantin Marafet”, Ed. „Rafet”, Rm. Sărat, 2011, 194 pag. .”Săptămâna de sare”, versuri, Ed. „Rafet”, Râmnicu Sărat, 2011, 67 pag. .”1989. Cartelul metaforelor”, Ed. Editgraph, Buzău, 2012, 79 pag. .”Scrisori din Anglia”, corespondenţă, Ed. Editgraph, Buzău, 2013 .”Cu vaporul prin deşert”, pamflete politice, eLiteratura, Bucureşti, 2014, 268 pag. .”Vid reîncarnat - Reincarnated void”, ediţie bilingvă română-engleză, Ed. Editgraph, Buzău, 2014 .”Invitaţie la vals literar”, interviuri, Ed. Caracter Print, Buzău, 2014 .”Blocat în lift, spre cer”: puzzle lirico-est-etic, Ed. Teocora, Buzău, 2015 .”În sângele ploii”, versuri, Ed. Teocora, Buzău, 2016, 62 pag. .”Cartea de muncă”, Ed. Teocora, Buzău, 2016. Referinţe critice: Geo Vasile, Nicolae Băciuţ, Radu G. Ţeposu, Passionaria Stoicescu, Dan Silviu Boerescu, Magda Ursache, Dumitru Ion Dincă, Stan Brebenel, Ionel Necula, Gheorghe Postelnicu, Titi Damian, Ion Murgeanu, Dumitran Frunză, Nistor Tănăsescu, Alex. Ştefănescu, Lucian Chişu, Dan Giosu, Ion Roşioru, Elena Radu, Gheorghe Neagu, Nina Neagu, Alexandru Spânu, Georgică Manole, Gheorghe Andrei, Florentin Popescu, Dorel Istrate, George Vioreanu, Gheorghe Ene, Tudor Cicu, Corneliu Vasile etc. Secretar general al Asociaţiei Culturale "Renaşterea Buzoiană". Redactor-şef al revistelor "Cartelul metaforelor" şi "Caietele de la Ţinteşti". Membru titular al Uniunii Scriitorilor din România din anul 1998.