”Zaraza” de la Teatrul ”George Ciprian! Un fenomen teatral…
Sâmbătă, 26 mai 2018, s-a încheiat Festivalul ”Buzăul Iubește Teatrul”. Sincer să fiu, nu am fost decât la două spectacole. Suficient cât să-mi dau seama cât de reală a devenit această instituție. Avem teatru de mare calitate, un teatru cu discernământ, un teatru de proiecte reușite. Timp de o săptămână buzoienii s-au bucurat/distrat/simțit bine din cale afară. La ultimul spectacol, împreună cu colega mea de la revista ”Cartelul metaforelor”, Irina Mirică, am cam plâns cu sufletul. Așa ceva nu vede și nu simte nimeni decât poate o singură dată în viață. E imposibil de explicat în cuvinte la ce spectacol real am fost implicat. La un moment dat, unul dintre actori a venit în sală, lângă mine. Avea la ureche, spre gură, un dispozitiv din acesta modern, un microfon. I-am strâns mâna și i-am zis doar atât: ”excepțional!”. S-a bucurat sincer însă cred că toată sala a auzit ce am rostit. Scuze! E vorba despre Teatrul ”I. L. Caragiale” din Ploiești. De unde-o fi venind cuvântul/sintagma ”Ploiești”? Sună a rostire biblică. Am intuit că voi vedea ceva ieșit din serie, mai ales că Irina Mirică, insista să vedem spectacolul ”ploieștenilor”: ”Zaraza”, o compoziție culturală unică, gândită pentru educația unui popor istovit de incultură sovietizată sau occidentalizată. Am văzut, am privit și am ascultat ceva care nu ține de naționalism, ci de o tradiție intelectuală interbelică imposibil de neglijat. Am lucrat în Teatrul ”G. Ciprian” cu sufletul, ca și acum după două decenii după ce nu mai sunt (pe) acolo. Iubesc toată echipa de acolo. M-am dus la festival ca la ceva sfânt, am luat cu mine cărți la care, împreună cu Irina, am muncit ca și cum ne-am fi închinat la duhuri. (”Dr. Valeriu Bistriceanu sau începutul unei Veșnicii”, sau ”Astă seară la Teatrul George Ciprian”) și le-am oferit foștilor mei colegi. Fără autografe, nu-mi plac autografele din principiu, chestie care, de multe ori, o irită ”la culme” pe Irina. Îi tot explic că nu vreau să fiu celebru, că e vorba despre un stres de personulitate incredibil de greu. În fine, Teatrul din Ploiești, în viziunea mea rapidă, după acest spectacol fabulos, ar putea fi cel mai bun teatru din țară. I-am spus chestiunea asta și Ginei Chivulescu, directorul teatrului buzoian, organizatorul acestui festival incredibil. Sunt un nostalgic. Am ”audiat” de sute de ori cântecul ”Zaraza”, încă de când eram copil. Astfel de întâmplări ne salvează sufletele, ne duc spre biserică, spre cei pe care îi iubim. V-o spune ”Marin Pățitul”. Teatrul nu e ceea ce pare, nu e o echipă de ”distractori” (îmi cer scuze, mereu simt nevoia să pun cuvinte nepuse în texte expuse). Teatrul este cea mai evoluată cultură umană. E imposibil să fii sau să devii spirit fără teatru. Înființarea teatrului buzoian profesionist, de proiecte, e un miracol. Dacă nu exista aceat teatru nu aș fi avut acces la marele teatru din Ploiești, denumit, cum se cade, firesc și foarte corect: ”I. L. Caragiale”. Eu iubesc Ploieștiul, ”Haimanalele”, din cauza conului Iancu, deși îmi e tare nesuferit din motice colaterale. Omagiu pentru teatrul din Ploiești, un teatru fabulos prin conținutul său de profesioniști în toate cele, de la dans la dicții impecabile, de la muzică și ritm, de la costume ”de epocă” , la un decor supranatural de natural și pentru alte cele. O spun cu modestie, am văzut cea mai frumoasă ”piesă” de teatru din viața mea. O istorie a culturii muzicale, plină de sunete, lumini, vorbe de duh, cu niște actori uluitori, de ”Oscar”. Redau aici ce am la îndemână:
scenariul original: Daniel Chirila
regia: Razvan Mazilu
scenografia: decor: Ioana Popescu, costume: Razvan Mazilu
muzica: productie muzicala: Alexei Turcan
coregrafia: Razvan Mazilu
light design: Alin Popa
asistent regie: Robert Oprea
asistent coregrafie: Raluca Zetu
pregatire muzicala: Viorel Gavrila si Ion Radu Burlan
cu: George Liviu Frincu (Ion Pribeagu, Schioapa), Dana Vulc(Domnisoara Feerie), Andrei Radu (Cristian Vasile), Karl Baker(Ionel Fernic), Ion Radu Burlan (Constantin Tanase), Manuela Alionte Frincu (Elena Lupescu), Cosmin Sofron (Carol al II-lea), Nico (Silly Vasiliu), Daniela Raduica (Maria Tanase), Marius Balan (Zavaidoc), Romeo Zaharia (Jean Moscopol), George Capanu (Titi Botez), Robert Oprea (Nelu Ficat), Mihaela Dutu (Napoleon Luminita), Rodica Alexandru (Mona Curdefier), Petty Musa (Mimi Moft), Robert Anton (Terente) si copilul Alexandru Vasilescu (Baiatul cu ziare)
Baletul Majestic, solisti balet: Loredana Badica si Razvan Hanganu.
acompaniament pian live: Ciprian Cornita
Marin Ifrim, spectator, 27 mai 2018


Foto: Irina Mirica



![]() |
Referinţă Bibliografică |