Nu stiu ce fel de om este in realitate. Cui ii pasa de realitate si de detaliile ei banale?! Virtualul reflecta si realitatea si visul si imaginarul. M-a cucerit cu mainile lui. Cateva linii fascinante desenand miscarea de ocrotire suprema, mainile care te invaluie si te tin deasupra lumii inghetate. Maini calde, maini iubitoare, maini minunate. Dincolo de stil, de forma si culoare, de inspiratia divina, dincolo de exercitiul premergator, inainte de orice demers, sta Artistul care se arde pe sine ca sa transforme banalul in miracol. In Biserica. Bisericile, niste coconi materiali gata sa primeasca Artistul care va zugravi peretii, cupolele, absidele, arcadele, icoanele catapetesmei, Artisul care isi va trai respiratiile catorva ani de viata pictand vietile sfintilor, Drumul Crucii Mantuitorului, ilustrand pildele sale, reamintind fapte si sacrificii, desenand istoria crestina intr-un fel anume, in felul sau. La icoanele sale se vor inchina mii si mii de capete, vor ingenunchia mii si mii de dureri, vor privi spre cupola sperantei mii de ochi. Incerc sa patrund in lumea unui pictor de sfinti si ingeri. Incerc sa patrund in lumea omului care-l picteaza pe Fiul Omului. La inceput mi s-a parut usor, acum, mi se pare ca trebuie sa ma regandesc. Ii place sa asculte Brahms. Ascult Brahms si caut intrebari revelatoare unui demers demn de o visatoare cu un Pictor de Divin. Asa spun despre mine, ca sunt o visatoare. Chiar asa sunt. Si Artistul meu este un visator, altfel cum ar putea imagina lumea divina inconjurata de ingeri si sfinti?
Privesc Pomul Vietii pictat de Dorin Macovei, adancit cu radacinile in varful inimii, cu ramurile intinse in ambele atrii, Pomul vietii inflorit ca o promisiune imbelsugata de fructe si samanta. Pomul vietii infasurat de fulgi albi sau de aripi albe de pescarusi sau egrete sau porumbei. Vechiul si Noul testament ingemanate. Ma hotarasc sa plec de aici, de langa Pomul Vietii sadit in inima Artistului.
Nu situarea in turla bisericii ne face sa fim mai aproape de Dumnezeu ci dragostea si raportul nostru cu El.
- Pomul Vietii este si Pomul Fericirii?
D.M. Da, Pomul Vietii este Pomul Fericirii. Viata traita intru Adevar nu poate duce decat la fericire.
- Inspiratia e o stare de gratie sau o un moment pragmatic profitabil?
D.M. Este greu de spus. Inspiratia poate fi si rodul unei trairi datorate trudei in atelier. Exista insa mereu ceva ce transcede efortul si intelesul nostru imediat, ceva ce vine de dincolo de posibilitatile noastre cotidiene.
- Cat de aproape de cer este pictorul cand deseneaza cupola bisericii cu chipul Mantuitorului?
D.M.A fi aproape de cer este o virtute si o binecuvantare. Nu situarea in turla bisericii ne face sa fim mai aproape de Dumnezeu ci dragostea si raportul nostru cu El.
- Talentul, o combinatie intamplatoare de ADN sau o alegere divina?
D.M.Greu de raspuns. Acest dat nativ este nepretuit si cu adevarat un dar al destinului. Din acest punct de vedere il putem considera de origine divina.
- Pictorul de biserici este un ins ales?
D.M. Aceasta alegere este intotdeauna de ambele parti. Facem anumite alegeri si cu timpul simtim tot mai pregnant ca suntem intr-o masura si alesi.
- Unde incepe realitatea si unde se termina visul?
D.M. Intre realitate si vis exista o linie foarte subtire. Traim visand si visam traind.
- Imaginatia e de natura divina sau e un exercitiu pur artistic?
D.M. As spune despre imaginatie ca este o abilitate si ca ea sporeste prin cultivare si exersare.
8.Interpretare sau identificare?
D.M. Interpretarea este principalul proces al artistului in dialogul sau cu natura. Ea il face unic si original.
- Cum stii ca esti bine inspirat?
D.M. Picasso spunea ca ,, eu nu caut, eu gasesc”. Orice artist stie cand gaseste ceva.
- Viata e o sfera sau spirala?
D.M. Viata este o spirala. Se pare ca ea nu se termina aici si poate niciodata.
- Linia sau punctul?
D.M. Si linia si punctul sunt elemente teribile ale limbajului plastic.
- Unde se termina canonul si unde incepe libertatea creatoare sau cum il recunoastem pe Dorin Macovei?
D.M. Poate surprinzator pentru unii, libertatea creatoare in sanul artei sacre este permisa si apreciata de teologi. Aceasta libertate este insa folositoare si ziditoare daca se manifesta inlauntrul coordonatelor dogmatice. Asa gandesc si incerc si eu sa-mi canalizez creativitatea.
- Unde isi intalneste pictorul ingerii sai?
D.M. Exista o sumedenie de scrieri si tratate cu privire la ingeri. Uneori ies dintre filele ingalbenite si ii regasim in proximitate.
- Adevarul poate fi atins?
D.M. Adevarul a trait in lume si s-a amestecat printre oameni. Se pare ca am ratat aceasta fericita ocazie. Prin ,,punerea mainilor” peste apostoli, Iisus i-a trimis in lume pe acestia sa hirotoneasca episcopi. Tot prin ,,punerea mainilor” acestia hirotonesc astazi preoti. Cu preotii mai dam si noi, uneori, mana.
16.Marginimile cerului sunt accesibile prin arta?
D.M. Arta are intr-adevar posibilitati uimitoare si i- a facut uneori pe artisti sa devina orgoliosi.
Cred ca marginimile cerului nu pot fi accesibile decat prin credinta.
- Pomul Vietii sau Pomul Cunoasteri Binelui si al Raului?
D.M. Exista o intreaga literatura cu privire la Pomul Vietii. Acest simbol are o raspandire uimitoare si o vechime considerabila, regasindu-se pe toate continentele. Raportarea mea la acest simbol are insa o mare incarcatura personala.
- Radacinile omului sunt in pamant sau in cer?
D.M. Interesanta intrebare si interesant si raspunsul pe care mi-l sugerati. Da, radacinile omului sunt in cer.
- Modelele pictorului sunt create sau inspirate?
D.M. Creatia absoluta este un atribut divin. Inspiratia care ne este data prin revelatie este tot de origine divina.
- Cine alege ce si cum va fi pictata o biserica?
D.M. Vechile erminii ne sunt calauza si dreptar in acest demers.
- Ce faci cand te indoiesti ca ai facut alegerea cea buna?
D.M. Meditatia si dreapta cugetare sunt intotdeauna un bun inceput.
- Bucurie plina sau asceza monahala inaintea marilor inceputuri?
D.M. Si una si alta. Asceza monahala nu exclude bucuria. Monahii izolati si inconjurati de lipsuri sunt oameni fericiti.
- Pictarea unei biserici e o incercare de lunga durata, de anduranta, de rabdare si asteptare. Cum trece pictorul Dorin Macovei acest examen cu el insusi?
D.M. Cand faci ceva cu pasiune si cu mare placere nu mai simti greutatile inerente unui astfel de demers.
- Care sunt reperele rezematoare din viata ta?
D.M. Principalul reper este credinta in ceea ce fac.
- Cum iti refaci emotiile inscrise in picturile tale? Daca dai mult, trebuie sa primesti la fel de mult. De unde si cum?
D.M. In arta trebuie sa te daruiesti total si neconditionat. De cele mai multe ori nu astepti si nici nu primesti recompense.
- Ce iubesti cel mai mult din tot ce faci?
D.M. Lucrarile de arta sunt ca niste copii.
- Cum arata fericirea?
D.M. Fercirea este o stare binecuvantata. Putini o cunosc si si mai putini o pot formula.
- Ce-ti place sa citesti?
D.M. In ultimul timp ma rezum doar la cartile si tratatele de stricta specialitate.
- Ce este o forma frumoasa?
D.M. Este o forma care ne induce mental o stare de bine si de confort vizual. De aceea frumosul este ceva oarecum relativ.
- Cum arata o femeie frumoasa?
D.M. Femeia este un mister si frumusetea ei este mai greu de definit.
- Care sunt cele mai iubite momente ale vietii, atat de iubite, incat daca le-ai sadi in gradina, ar rasari la primavara.
D.M. Cele mai frumoase momente sunt cele in care lucrez.
- Ce ai fi vrut sa te intreb si nu am facut-o?
D.M. Multumesc frumos pentru interviu si pentru interesul aratat artei mele!
Pictorul Dorin Macovei are o activitate impresionanta pe care o veti gasi detaliata in CV, pe pagina urmatoare.
DORIN MACOVEI
Pentru o cunoastere extinsa a pictorului, adaug cateva linkuri unde veti gasi detalii despre pictura monumentala si creatia artistica, in general
Arta si Religie: Pictura monumentala-Dorin Macovei
O viaţă dăruită artei şi frumosului – Dorin Macovei – Autor și pictor | Spiritualitate Universală
Arta si Religie: Artist vizual Dorin Macovei
DORIN MACOVEI
Născut 16 .03 .1961, Iaşi, România. Absolvent al Liceului de Artă , Bacău, promoţia 1980, la secţia Pictură de şevalet, clasa prof. pictor Gheorghe Velea. Absolvent al Facultăţii de Teologie Ortodoxă, Universitatea Al. I. Cuza, Iaşi, profilul- Artă Sacră, secţia pictură bisericească, anul 2009. Examenul de Licenţă – absolvit în anul 2009 cu tema ,,Tehnicile picturii murale” –îndrumători : Lect. Dr. Stelian Onica şi Lect. Dr. G. M. Dominte (lucrare nepublicată). Absolvent al Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, Nivelul I, din cadrul Universităţii Al. I. Cuza, Iaşi, 15 iunie, 2009 Master – specializarea : Patrimoniu Cultural, Universitatea Al. I. Cuza, Iaşi, Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Dumitru Stăniloae”, absolvent în 2011, cu lucrarea de disertaţie ,,Reprezentarea plastică a veşmintelor în iconografia ortodoxă“, profesor coordonator lect. dr. G. M. Dominte (lucrare nepublicată). Absolvent al Departamentului pentru pregătirea personalului didactic, Nivelul II, din cadrul Universităţii Al. I. Cuza, Iaşi, 2011. Doctorand-specializarea: Pictură monumentală, Universitatea de Arte ,,George Enescu”, Iaşi, Facultatea de Arte Plastice, Decorative şi Design .
Lucrari de pictura monumentala:
-Biserica cu hramul ,,Adormirea Maicii Domnului” din Beresti-Tazlau , Bacau , intre anii 1999-2000, pictura monumentala realizata in tehnica al secco ;
-Biserica din Moreni, Bacau, intre anii 2000-2001, pictura monumentala realizata in tehnica al secco ;
-Biserica cu hramul ,,Mihail si Gavriil” Liliac, Neamt , 2001, pictura monumentala realizata in tehnica al fresco ;
-Biserica din Orasa ,Bacau , intre anii 2002-2004, pictura monumentala realizata in tehnica al secco ;
-Biserica romano-catolica din Nicoresti , Bacau, 2003, (panouri mobile)
-Biserica cu hramul “Sfintii Trei Ierarhi” , Bacau intre anii 2005 – 2006 pictura monumentala realizata in tehnica al fresco ;
-Biserica romano-catolica din Buhonca ,Neamt , 2006 (panouri mobile ,in maniera romano-catolica ) ;
-Ansamblu monumental (troita) , pictura pe zid – tehnica acril , Padureni, jud. Bacau ;
-Ansamblu monumental (troita), pictura pe zid – tehnica acril , Orbeni , jud.Bacau ;
-Biserica cu hramul ,, Sf.Dimitrie” din Nicolae Balcescu, Bacau, intre anii 2008-2009 , pictura monumentala realizata in tehnica acril;
-Biserica cu hramul “Sf.Ioan Botezatorul”, Bacau , intre anii 2009-2011, pictura monumentala realizata in tehnica al secco.
-Biserica veche (ortodoxa) din Siretu, jud.Bacau, intre anii 2012-2013, pictura monumentala realizata in tehnica al secco.
Expoziţii şi participări :
1982, Expoziţie de pictură, personală, C.I.Ch. Bacău, România.
În perioada 1982-1990, participări de grup, Expoziţiile de pictură, Bacău şi Iaşi, România.
Participant la Tabere de Creaţie, Berzunti, Bacău, România.
2009, aprilie, participant la Expoziţia de Artă Neobizantină ,,Lumină din Lumină“, Biserica ,,Adormirea Maicii Domnului“, Galata, Iaşi.
2009, 16 mai, Iaşi, participant la cea de a V-a ediţie a Nopţii Muzeelor, Workshop de pictură bisericească şi Expoziţia de Artă Sacră –găzduită de Muzeul Unirii Iaşi, în perioada 16-31.05.2009.
2009, 20 octombrie-30 noiembrie, participant la Expoziţia de artă bizantină ,,Icoană–Artă şi Teologie”, Universitatea ,,Al.I.Cuza”, Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Dumitru Stăniloae”, Iaşi, România.
2009, 2 decembrie, participant la a VI-a ediţie a Expoziţiei de icoane ,,Lumină din lumină” organizată la biserica ,,Adormirea Maicii Domnului” Galata, Iaşi.
2010, 26-28 mai, participant la Expoziţia de icoană, proiect pictură murală şi miniatură, Universitatea ,,Al.I.Cuza”, Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Dumitru Stăniloae”, Iaşi, România.
2010, 1-6 august, participant la Tabăra de Creaţie ,,Licăr de Lumină” în cadrul proiectului ,,Alege şcoală!”-Durău, Neamţ
2010, octombrie-decembrie, participant la Expoziţia de artă bizantină ,,Crez iconografic”, Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Dumitru Stăniloae”
2011, 15 ianuarie, participant la Simpozionul Internaţional ,,Mihai Eminescu-poet naţional şi universal “- Iaşi, România
2012, iulie, participant la Expoziţia ,,Saloanele Moldovei”, Ediţia XXII, la Bacău şi Chişinău, cu două lucrări (lucrarea ,,Flori” 100×100 cm, acril pe pânză fiind nominalizată).
2012 decembrie-2013 februarie, participant la Expoziţia de Artă Bizantină, Proiecte de Pictură Murală şi Icoană, Iaşi, Facultatea de Teologie Ortodoxă ,,Dumitru Stăniloae”.
2014, noiembrie, expoziţie de pictură la Grand Plaza, Bacău
Prezent cu lucrări de pictură în colecţii particulare, din ţară şi străinătate: România, Franţa, Italia, Finlanda, Germania, Singapore, SUA, executate în perioada 1980 –2014.
Apariţii în reviste şi albume
– Analele ştiinţifice ale Universităţii ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Teologie Ortodoxă, Tomul XIII/2008, Editura Universităţii ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, pag.281
– Revista ,,Ateneu”, revista de cultură, nr.4 (488) anul 47, aprilie 2010, pag.18
– Revista ,,Plumb”, revista de cultură şi atitudine, an VII, octombrie 2011, nr.55, pag.4-5
– Revista ,,Plumb”, revista de cultură şi atitudine, an VII, decembrie 2011, nr.57, pag.16
– Catalogul expoziţiei ,,Saloanele Moldovei”, ediţia a XXII-a, 2012, Bacău-Chişinău, pag.18
– Revista de cultură ,,Negru pe alb” nr.5, mai 2013, pag.46
– Revista de cultură ,,Negru pe alb” nr.15/4-iunie, iulie-2014, pag.55
– Revista ,,Dor de Dor”, anul IX-luna mai 2014-nr.94, pag.19
– Revista ,,Dor de Dor”, anul X-august, 2014-nr.97, pag.27
– Acasă la creştini, lucrare tipărită cu binecuvântarea P.S.Episcop Ioachim Băcăuanul, Editura Filocalia, Bacău, 2014, pag.111-112
– Revista Română, nr.2(64), 2011, Iaşi, pag.19
– Revista ,,Memoria Slovelor” a Ligii Scriitorilor Români, Filiala Vâlcea, nr 1 şi 2 / 2014 în ediţie nouă, Editura Olimpias, pag.96-97
by