Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » ESEU » Răzvan Apetrei. Dinastie artistică de familie

Răzvan Apetrei. Dinastie artistică de familie

În universul sonor al muzicii clasice, magnifice, izvoarele vii ale vieții sufletești estetizate de armonia vibrațiilor lirice, de splendoarea expresiilor sunetului muzical în limbajul lui emoțional sunt inepuizabile…!

De aceea, întrebându-ne ce ar mai avea de spus un tânăr muzician cum este, spre exemplu, Răzvan Apetrei, dacă până la douăzeci  și șase de ani, câți împlinește anul acesta (2024) pare că a spus necuprins de mult în muzică, avem întocmai răspunsul acesta: muzica este izvor afectiv inepuizabil, ca și spiritul; deci mai are de spus mult, atât de mult cât poate fi spus în limitele condiției umane, muzica aparținând infinitului și veșniciei și depășind, deci, spațiul permis energiei descătușate în artă a omului…!

Muzica este o pâine din pulberile grâului de aur al armoniilor și splendoarei vibrațiilor sonore, o hrană sufletească. Privindu-l pe tânărul muzician Răzvan Apetrei cum dirijează fără baghetă închipuind zborul păsărilor, mângâierea, dar mai ales frământarea plămadei din care se face cuminecătura, căci muzica este și o cuminecătură, pe lângă cea de taină a purificării întru săvârșire euharistică, împreună cu vinul și ruga comuniunii spirituale, aceasta deducem: arta lui dirijorală corespunde plămădirii cuminecăturii.

Da, muzicianul dirijor Răzvan Apetrei săvârșește o coregrafie dirijorală cu mâinile goale, simbolizând prin gestica aceasta prefacerea sunetelor muzicale în chipuri de sunete, sunetele însele fiind cuminecături din trup și suflet divin…! Puțini dirijori sunt făuritori de chipuri de sunete, unii cu o gestică dramatică, spectaculară a baghetei părând că taie sunetul că-i retează trupul și-l împrăștie, ca și cum l-ar arunca în sus, în jos, într-o parte și-n cealaltă…, de parcă s-ar apăra de sunete ca de o grindină, de o vijelie, de un foc, de un nor de viespi…, dar Răzvan Apetrei parcă frământă sunetele, parcă le preface cuminecături și le restituie cu mâna sa orchestrei, pentru ca orchestra, la rându-i, să împartă publicului harul și izvorul harului muzicii…!

Tatăl, Dinu Apetrei, actor (plecat dintre noi de foarte tânăr, Răzvan fiind copil de numai șase ani atunci), mama Firuța Apetrei, actriță, sora Alexandra, actriță, acesta-i trunchiul familial ancorat adânc, după cum se vede, în splendorile scenei muzicii, teatrului și cinema-ului – urmând să crească efectivul dinastiei harului, căci vin din urmă copilași frumoși și fără îndoială cu gena ce atrage după ele tradiția de familie artistică.

Muzician, acesta-i statutul profesional al lui Răzvan Apetrei, dar el se ramifică pe o rețea de coordonate colaterale, și anume: Președinte la Asociația Tineretului Regalist; dirijor și manager la Opera Clandestina; dirijor, Director General la Corul Regal. A studiat Dirijat orchestră la Universitatea Națională de Muzică din  București;  Stilistică

dirijorală (orchestră) la Universitatea Națională de Muzică din București; Doctorat profesional – dirijat de orchestră la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași.

Bacăul, meleag roditor de personalități cu fibră scăldată prin lava harului artelor în decursul istoriei sale seculare de la ctitorire până azi, are a-și spori dreapta și cuvenita mândrie (păcat că nu o și face, căci locul e strâmt și înghesuit de cei agățați la țâța politică) cu unul dintre muzicienii de aur ce se lustruiește acum și va fi cert fenomenal mâine, nu doar al Bacăului, ci la anvergură națională și internațională (se va vedea nu foarte târziu  la lumină ceea ce pare să fie acum o aventură a o spune): muzicianul Răzvan Apetrei!

S-a născut în anul 1988, la Bacău, este descendentul unei familii de actori, dar „cu o tradiție muzicală, întinsă pe mai multe generaţii, din partea mamei” – precizarea aparține unui fragment autobiografic, din care vom mai prelua informații în cele ce urmează, pentru exactitate și cuprindere descriptivă.

A studiat pianul la Liceul de Artă „George Apostu” din Bacău, clasa prof. Angela Pascu, încă de la vârsta de șapte ani. Va continua la nivel universitar studiul la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, clasa prof. univ. dr. Dana Borşan (pe parcurs își va desăvârși aceste studii sub îndrumarea pianiștilor Andreas Henkel – Germania –, Viniciu Moroianu, Veronica Gaspar, Oana Rădulescu Velcovici).

Între anii 2011–2017 finalizează studiile de licență și masterat la specializarea dirijat de orchestră, clasa c.d.a. dr. Dumitru Goia, la Universitatea de Muzică din București, iar între anii 2020–2022 urmează al doilea program de studii de masterat, la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași și se specializează în Management cultural și antreprenoriat artistic.

În anul 2024 obține titlul de doctor în muzică (specializarea dirijat de orchestră), de asemenea, la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași.

Ca dirijor colaborează cu Orchestra Filarmonicii din Brașov, Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău, Orchestra Filarmonicii din Pitești, Orchestra Filarmonicii „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea, Orchestra Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici” din Chișinău (Basarabia), Opera Comică pentru Copii din București, Opera Clandestina, Camerata Regală, Corul Regal, Corul Academic „Gavriil Musicescu” al Filarmonicii „Moldova” din Iași, Corul de Copii și Tineret „Symbol” al Patriarhiei Române ș.a., cuprinzând în repertorii opusuri simfonice, vocal-simfonice, de operă, de balet și corale din întreaga istorie a muzicii universale.

Participă ca dirijor în distribuția de spectacole a Festivalului Internațional „George Enescu”, edițiile 2019 și 2021, în cadrul Concertului Regal, eveniment aflat sub Auspiciile Familiei Regale a României, interpretând în primă audiție românească lucrări de J–B. Lully, H. Purcell, G. F. Händel, P. I. Ceaikovski ș.a.

În anul 2016, tânărul muzician a fondat compania independentă de operă, balet și teatru Opera Clandestina, prin intermediul căreia va pune în scenă opera „Dido şi Aeneas” de H. Purcell (producție independentă), opera „Bastien și Bastienne” de W. A. Mozart (producție a Operei Comice pentru Copii din București,  în  cadrul  concursului de proiecte „Stagiunea UnderGrant”), precum și o serie de lucrări vocal-simfonice de H. Purcell, G. F. Händel și W. A. Mozart.

În anul 2018 efectuează, în memoria Majestății Sale Regelui Mihai I al României, prima audiție românească a lucrării „Funeral Sentences” de Henry Purcell, în prezența Familiei Regale a României și prima audiție românească a baletului Pulcinella de Igor Stravinski.

Este membru fondator al Cameratei Regale și al Corului Regal, ansambluri aflate sub Înaltul Patronaj al Alteţei Sale Regale Principelui Radu al României și decorate de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei Române; începând din anul 2009 și până în prezent, colaborează frecvent cu Casa Regală a României pentru realizarea de evenimente muzicale.

Începând din anul 2017 tânărul muzician talentat, pasionat și harnic începe ceea ce și este în înclinația și menirea artiștilor autentici, responsabili, de valoare: pregătirea generațiilor succesoare pentru accedere la versanții artelor spectacolului muzical elevat, activând ca profesor de orchestră, cor și muzică de cameră la diferite instituții de învățământ preuniversitar din București (Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, Școala Gimnazială de Arte „Iosif Sava”, Școala Gimnazială de Arte nr. 3), precum și în calitate de asistent universitar (cadru didactic asociat) la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, la catedra de dirijat orchestră.

          A compus și, nu e nicio îndoială, va compune lucrări pentru pian solo sau formaţii camerale, dar şi muzică de teatru, teatru muzical și teatru-dans, în producţii ale UNATC, Teatrul de Comedie București, Teatrul Mic Bucureşti, Teatrul „Excelsior” Bucureşti, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău, Teatrul „George Ciprian” Buzău, unde apare în dubla ipostază de compozitor–interpret.

          Nu s-a scris aici, acum, o biografie definitivă a muzicianului Răzvan Apetrei, cu introducere, cuprins și încheiere. În niciun caz…! Ea este în prezent într-un iureș de înaintare pe versantul valoarei și urmează să se îmbogățească an cu an, acumulând repere formidabile întru gloria și istoria muzicii românești perene și strălucitor luminoase. Casa Regală a României, Majestatea Sa Margareta cunoaște apartenența lui de elitele prezente și viitoare ale națiunii române, fidelitatea sa afirmată și susținută în primul rând prin activitate profesională ancorată pe făgașul muzicii, față de monarhia și regalitatea românească, fapt pentru care i s-au conferit două decorații regale ce sunt, fără îndoială cea mai frumoasă și onorantă răsplată pentru un tânăr ce-nfrumusețează, educă și estetizează viața sufletească a celor ce iubesc, înțeleg și ascultă muzică adevărată și de valoare…!

      Muzician în ascensiune, tânărul Răzvan Apetrei, de douăzeci și șase de ani este reperul a cum trebuie să fie și în ce direcție să se îndrepte tinerimea românească într-o Românie cert, corect și util educată…! Într-o Românie real și nobil educată…! Aceasta este calea de parcurs, iar ea nu se poate zidi decât într-o Românie restaurată, fapt posibil cu ceea ce avem atât de aproape de noi, iar noi căutăm zădarnic și incorect în altă parte, mult mai departe și eronat: monarhia și regalitatea românească…!

 

Notă:  Galeria foto reprezintă pe muzicianul Răzvan Apetrei dirijând coruri și orchestre, preponderent „Corul Regal” și Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău, dar și altele, la Pitești, Iași, București, Câmpina etc. În unele dintre fotografii tânărul muzician se află în prezența Majestății Sale Margareta și Alteței Sale Regale Radu Principele Consort al României, în altele este împreună cu unii colegi, cu mama și sora sa, actrițele Firuța și Alexandra Apetrei, cu autorul prezentului text, Aurel V. Zgheran și psiholog Camelia Dumitru, cu elevii săi și alții…

(Aurel V. ZGHERAN)

                                                                   

 

Facebooktwitterby feather

Parerea ta...

You must be logged in to post a comment.