Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » ESEU » Cezarina ADAMENSCU: OAMENI  ÎN  DUHUL  ETERNITĂȚII

Cezarina ADAMENSCU: OAMENI  ÎN  DUHUL  ETERNITĂȚII

Puține sunt momentele covârșitoare din viața unui autor. Ele constau în întâlnirile providențiale care i-au fost date și care au rămas adânc încrustate în memoria afectivă. „Cartea Sabinei” ilustrează acest adevăr și faptul că autoarea a decis să evoce aceste întâlniri memorabile, de natură să ne facă martorii peste timp ai acestor clipe de grație, este un lucru cu totul remarcabil.

 

Sabina Măduța este autoarea care s-a impus în literatura română prin astfel de evocări ale unor personalități de excepție ale neamului românesc: Vasile Voiculescu, Arșavir Acterian, Valeriu Anania, Vasile Boroneanț, Aristide Dobre, Gabriela Defour Voiculescu, Ion Ioan Diaconu, Pan M. Vizirescu, Lena Constante, Ana Blandiana, Ioana Stuparu, Melania Cuc, Viorel Boldiș și alții.

 

Interviurile realizate de autoare cu mari personalități, emisiunile televizate, ca și cărțile editate până în prezent, au rămas mărturii excepționale pe care Sabina Măduța le pune la dispoziția cititorilor în această carte evocatoare, care atinge genul memorialistic, dar vine și cu creații inedite, amintiri din propria copilărie sau evocări ale străbunilor săi. Și în plus, cu Pagini de Jurnal remarcabile.

 

Ar fi de prisos să menționez importanța și bogăția informațiilor pe care le aduce Istoriei Literaturii Române prin aceste mărturii. Ceea ce face acum Sabina Măduța este de a ne împărtăși, de a ne oferi din avuțiile sale, strânse cu migală în lacra inimii, socotind că a te bucura singur de un lucru frumos și folositor nu-ți aduce plinătate de spirit. Ea este bună conducătoare de poezie și de proză și tot ce a trecut prin ea și a lăsat urme luminoase ne dăruiește, să ne bucurăm și noi.

 

În consens cu motto-ul semnat Fănuș Neagu, despre imensa personalitate a scriitorului Vasile Voiculescu, Sabina Măduța își exprimă afecțiunea față de acest gigant al literaturii române, în Capitolul I, intitulat: „Din preaplinul inimii” , în dorința de a-l descoperi oamenilor, așa cum și ea l-a descoperit și l-a cunoscut, adică prin opera lui.

Emoția puternică ne este transmisă, mai cu seamă cea din clipa în care a avut loc impactul cu personalitatea lui Vasile Voiculescu, pe care îl consideră „încă un Luceafăr”.

Întreaga sa creație este o pledoarie pentru Cultură și Credință. Și mai ales, Iubirea e piatra de temelie a tuturor creațiilor sale. Pe această plajă sonetistică aparținând autorului, s-a întemeiat postum o întreagă serie de volume „o adevărată Bibliotecă Voiculescu, complementară operei”. O dată descoperit, a fost, pentru criticii consacrați, dar și pentru o întreagă pleiadă de critici și exegeți noi, o adevărată revelație.

 

Ca o prelungire a acestui portret, autoarea introduce un articol privind activitatea sa gazetărească intitulat „Editor de duminică”. Este vorba de seria de articole în care „îl readuce pe scriitorul martir Vasile Voiculescu în atenția cititorilor”. Transcriind aceste mărturii și documente, autoarea ni-l face cunoscut și ni-l apropie și mai mult pe acest excepțional poet martir.

 

Capitolul  intitulat: „Mărturisitorii” este alcătuit dintr-un buchet de interviuri, așa cum am menționat, despre oamenii care l-au cunoscut. Începând cu Arșavir Acterian, care îl numește pe Vasile Voiculescu „Poetul unei năluci”.

Ceea ce realizează Sabina Măduța în această carte este un remarcabil portret al poetului, alcătuit din vitraliile unor mărturii ale contemporanilor săi, mărturii din care reiese caracterul ferm, excepționala personalitate, patriotismul său autentic, generozitatea de care a dat dovadă, spiritul de sacrificiu care-l determinau să nu ia bani de la bolnavii săraci și uneori să le cumpere chiar și medicamente. În perioada Primului Război Mondial, funcționând ca medic la Spitalul Militar de campanie, s-a expus acolo la unele epidemii, cum a fost cea de tifos exantematic și febră tifoidă și chiar molipsindu-se de aceste grave boli. O statură morală de neclintit. El considera Poezia o ofrandă, nu un mijloc de câștig, și de aceea, în 1941, când i s-a acordat Premiul Național de Poezie, el a donat banii unei biserici din Ardeal pentru cumpărarea unui clopot.

 

Aceste scrieri ale Sabinei Măduța despre marea personalitate românească, dr. Vasile Voiculescu, au darul, nu numai să ne indigneze față de un regim care a eliminat în mod criminal elitele românești, dar SĂ NE ȘI UMANIZEZE, să ne facă mai buni, mai îngăduitori, mai pacifiști. Și aceasta, printr-un paradoxal joc al vieții și al morții.

 

Din toată literatura concentraționară, aceste pagini sunt zguduitoare și aproape greu de suportat. Și totuși, ele sunt reale, nu s-a inventat nimic, sunt declarații ale MARTORILOR acestor atrocități incredibile care s-au întâmplat într-o țară în care, terminându-se războiul, trebuia să domnească pacea și înțelegerea. Cruzimea omului împotriva aproapelui este fără precedent. Este o dezlănțuire incredibilă a fiarei din om.

 

Un alt capitol al cărții este rezervat unei creații de mare adâncime spirituală, un elogiu adus lui Dumnezeu, închinat Poetului Îngerilor, Vasile Voiculescu. El se numește: „Acatist de dragoste eternă”. Urmând ritualul acatistelor dedicate sfinților și Preafericitei Fecioare, autoarea exprimă în versuri evlavia, adorația, față de Divinitate, sub forma unei superbe rugăciuni. Nu o dată, poeta folosește cuvinte vechi, liturgice, care se mai folosesc încă în liturghii, în cântări și devoțiuni: zavistii, purcezi, prinosul, adumbrești, zăbavnic, stirpe, „culpeșei ispite”; nepregetând, glicofiluze, antimic ș.a.

 

Întregul text este un tezaur metaforic și eufonic care se poate recita sau cânta la Adorațiile particulare.

 

Capitolul intitulat „Lumina Cărții”, este o evocare emoționantă a copilăriei autoarei. Ca într-un adevărat Mozaic literar, cu nostalgie, autoarea evocă momente din copilăria sa, folosind limbajul vremii și al locurilor natale.

 

Autoarea evocă amintiri la persoana întâi, despre școală, tinerețe, viață. Cu o sinceritate cuceritoare, ea își declară aspirațiile, dorințele, proiecțiile spre un viitor din care să nu lipsească idolii săi: scriitorii acelor minunate cărți pe care le devora cu mare plăcere. N-au lipsit nici dezamăgirile, pentru că una sunt plăsmuirile minții omenești și altceva creatorii lor.

 

Capitolul III este destinat „Cronicilor de suflet”. Și prima este dedicată lui „Panait Istrati – Alexandru Talex – Un testament literar respectat”. Alexandru Talex a fost unul din marii prieteni ai lui Panait Istrati, sau, cum a fost numit, ”prietenul de cursă lungă”, de către Maia Belciu. Două spirite care se vor lega pentru eternitate.

 

Pagini impresionante scrie Sabina Măduța despre „Lena Constante și Evadarea tăcută”. Autoarea reproduce unele pagini din această excepțională mărturie a acestei talentate artiste și scriitoare, care a stat în închisoare din 1950 până în 1962.

 

Un document la fel de important este și Ultimul interviu cu Doamna Lena Constante.

 

Capitolul IV este rezervat Copilăriei și poartă numele sugestiv „Neuitată copilărie” pe dealurile Gepișului, raiul pe care-l poartă în suflet autoarea, de când s-a născut. Autoarea evocă plină de nostalgie, episoade emoționante din primii ani de viață și chipurile celor dragi: mama, tata, bunicul Dumitru Curpaş, poreclit Dede, și ceilalți membri ai familiei. În acest fragment de copilărie, autoarea și-a dat întreaga forță de creație și virtuozitate. Firea poetică răzbate fiecare rânduleț cu forța inspirației metaforice.

 

Autoarea reînvie o lume de acum 70 de ani și o face viabilă pentru noi, ceea ce nu-i la îndemâna oricui. Darul ei narativ este neasemuit. Ea păstrează graiul rural de atunci, cu expresii și cuvinte precum: a fișcura, a se înturna, cocie, șomarul, ciurdă, tărnațul, colniţa, duhănești, piporuş, boldași, chinzai, scoacă. Figuri luminoase, cum e cea a învățătorului  Cărbunar, preoteasa Ecaterina Goldiș, preotul Vasile Goldiș, doamnele profesoare Tania Minoiu şi Eleonora Laza, domnul profesor de limba română Alexandru Condoroş, sunt evocate cu nostalgie și lacrimă. Nu numai chipuri de persoane evocă autoarea în acest capitol, ci și satul în care s-a născut: Gepiș. Din acea perioadă, în afară de școală, i s-a întipărit în memorie, dangătul clopotelor bisericii din sat.

Capitolul V al cărții e constituit din „Jurnal de Tinca” și poartă numele de „Viața ca un canon”.

 

Urmează o pagină de jurnal intitulată: „Mama cea de pe urmă”, în același ton confesiv. Autoarea suprapune în minte figura mamei sale cu icoana Maicii Domnului de la Vladimiri, făcătoare de minuni. Marele merit al prozelor Sabinei Măduța este surprinderea detaliului, care ia aspect de eveniment, de lucru deosebit de important. Micile întâmplări ale vieții cotidiene devin astfel mari semne ale destinului personajelor. Și oricât de dificil i-ar fi fost în marea grijă pentru părinți, ea s-a îmbogățit cu întâmplări, azi devenite amintiri de neuitat.

 

Ultimul capitol „Adaos”, cu date despre autoare, cu diferite păreri ale celor care o cunosc sau au cunoscut-o și referințe despre cărțile sale.  Cartea de mărturisiri, dialoguri, interviuri, amintiri și evocări ale unor personalități remarcabile din cultura română este un reper strălucit a ceea ce înseamnă muncă, pasiune, dedicare, afirmare în atât de strălucitul și plin de miracole tărâm al literaturii românești de ieri și de azi, pentru beneficiarii din toate timpurile.

–––––––––––

Cezarina ADAMESCU

4 Cireșar, 2019

Galati

Facebooktwitterby feather