Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » BIOGRAFII » Tudor Arghezi – poet, călugăr și deținut

Tudor Arghezi – poet, călugăr și deținut

TUDOR ARGHEZI – poet, călugăr și deținut
(21 mai 1880 -14 iulie 1967)

Poetul Tudor Arghezi s-a născut în București, în data de 21 mai 1880 și a fost botezat la naștere Ion N. Theodorescu.
Pseudonimul Arghezi provine de la mama sa – Rozalia Erghezi, deși multe site-uri au specificat eronat: „Pseudonimul Arghezi provine provine, după cum explică însuși scriitorul, din Argesis – vechiul nume al Argeșului.”

Date biografice ale poetului Tudor Arghezi

Toată viața autorului, încă din copilărie a a fost greu încercată, cu ascensiune și decădere, având o situație materială modestă.
Părinții săi, oameni modești, nu i-au putut oferi prea multe din punct de vedere material și încă de la o vârstă foarte fragedă a fost nevoit să-și câștige proprii bani. Situația dificilă de acasă nu s-a reflectat în rezultatele sale școlare, căci Arghezi s-a dovedit un elev strălucit. Profesorii erau mulțumiți de evoluția sa, iar în timpul studiilor la „Sfântul Sava” reușea chiar să se întrețină din banii câștigați din meditații. În mod paradoxal, nu și-a susținut examenul de Bacalaureat și a încercat în primă instanță să urmeze calea picturii, însă s-a lovit de multe bariere și în cele din urmă a renunțat.
Fără studii terminate sau o altă calificare, a ajuns să fie un simplu muncitor în cadrul fabricii de zahăr din Chitila. Pentru a-și câștiga existența, se spune că a fost nevoit să vândă cireșe într-un târg numit Mărțișor. Tot în această perioadă și-a ales pseudonimul „Tudor Arghezi” și a început să publice articole în diverse reviste culturale, unde se bucura de recunoaștere din partea publicului și a celorlalți poeți. Deși fără o esență aparentă, poemele sale din această perioadă aveau mult potențial, mai ales că stăpânea foarte bine cuvântul și elementele de teorie literară.

Debut literar și performanțe

La 16 ani, în 1896 are loc debutul literar al lui Arghezi, sub îndrumarea lui Alexandru Macedonski, în revista “Liga Ortodoxă”. Poetul publică poezia „Tatăl meu”.
În 1936, Arghezi, la egalitate cu George Bacovia, a primit Premiul Național de Poezie, pentru activitatea sa remarcabilă.
În anul 1955 a fost ales membru al Academiei Române și a fost distins cu numeroase titluri și premii. În 1965 a primit Premiul Internațional Johann Gottfried von Herder. În anul 1965 a fost nominalizat la Premiul Nobel pentru Literatură, iar nominalizarea a venit din partea filologului italian Angelo Monteverdi.

A fost un scriitor român cunoscut pentru contribuția sa la dezvoltarea liricii românești sub influența baudelairismului.
Pentru activitatea sa remarcabilă în literatură primește prima oară în 1936, la egalitate cu George Bacovia și a doua oară în anul 1946, Premiul Național de Poezie. În anul 1955 este ales membru al Academiei Române, este distins cu numeroase titluri și premii, iar în anul 1965 primește Premiul Internațional Johann Gottfried von Herder.

A fost călugăr la Mânăstirea Cernica

Între 1900-1904, a fost călugăr la Cernica chiar dacă nu era credincios. Ulterior, a declarat că de fapt dorea să aibă un stil de viață comod.
Căutarea de sine l-a determinat la vârsta de doar 19 ani să îmbrace straiele monarhale. S-a refugiat la Mănăstirea din Cernica, acolo unde a petrecut nu mai puțin de 4 ani din viață. A continuat să scrie în tot acest timp, iar ulterior și-a folosit impresiile, trăirile, părerile și durerile pentru a-și alimenta opera.
Perioada de călugăr pe care a trăit-o autorul în anii săi formatori a avut drept scop căutarea unei nuanțe „de smirnă și ceară” pentru operele sale, după cum afirmă chiar Arghezi. Contrar acestei experiențe, el nu crede în mântuire sau înviere, iar moartea este o trecere în neant a ființei, care îi provoacă o teamă îngrozitoare. În acest context, omul este singur, divinitatea este absentă, iar ființa însăși a devenit o divinitate, după cum spune chiar N. Manolescu:
„Nu este decât un singur Creator, o singură divinitate, în viața și în poezia lui Arghezi: el însuși.”
Divinitatea invocată de Arghezi este incapabilă să umple golurile singurătății existențiale. În absența divinității, ființa este sacralizată, în timp ce pământul reprezintă paradisul. Așadar, el nu consideră că oamenii au pierdut paradisul și că, de fapt, l-au găsit. Imaginea lui Dumnezeu este cea transmisă prin tradiție, îndepărtat și abstract, însă care nu răspunde la invocații, ci este absent. Psalmistul caută certitudini, însă se lovește mereu de uși închise, așa că sfârșește prin a renunța la întrebările sale. Căutarea este imposibilă, o pedeapsă, iar divinitatea este confruntată pentru absența sa.
Chiar dacă folosește sintagme comune perioadei sale contemporane, divinitatea lui Arghezi nu are o identitate limpede. Această absență și constatarea singurătății în Univers îl aduc în pragul demenței, în care căutările sale nu-și găsesc răspuns. Făptura solitară este prinsă în acest haos și este condamnată la o existență efemeră, iar starea predominantă este de confuzie, spaimă sau extaz.

Tudor Arghezi a recunoscut că experiența monarhală nu i-a oferit răspuns la căutările sale:
„Voiam să trăiesc o experiență, nu o dogmă. Nu sînt atare om. Mi-e indiferentă forma de religie, ceea ce mă interesează ar fi fost o nuanță nouă de parfum de smirnă și ceară, pe care speram să o găsesc rătăcind”.

Drumuri europene

Tudor Arghezi nu a rezistat prea mult vieții dîn România și a plecat fără o țintă precisă în Europa.
Din 1905 a început un lung șir de călătorii în străinătate, iar la 30 ianuarie 1905, Constanța Zissu i-a dăruit primul lui copil, pe Eli Lotar, dar pe care l-a lăsat în grija unei doici la Paris. La Paris a ajuns și Arghezi îngrijorat, dar nu a stat mult timp și s-a mutat la Fribourg, unde a scris poezii și a participat la cursurile Universității Fribourg, însă după scurt timp s-a mutat la Geneva și a continuat să scrie poezii, timp în care s-a angajat în atelierul unui bijutier pentru a-și câștiga existența.

Traectoria în publicistica literară și represaliile politice

În anul 1913 s-a reîntors în Romania și început să fie activ în viața literară. A publicat în „Facla”, „Viața românească”, „Teatru”.
A urmat o perioadă în care a fost gazetar renumit și foarte activ, însă remărcile și pamfletele sale la adresa sistemului comunist nu au rămas fără repercusiuni. După izbucnirea Primului Război Mondial, Arghezi a scris mai multe articole împotriva taberei politice conduse de Partidul Național Liberal și a fost un susținător al unirii Basarabiei cu Vechiul Regat. În perioada 1918 – 1919 a fost închis timp de un an împreună cu alți 11 ziariști și scriitori, printre care și Ioan Slavici, la penitenciarul Văcărești, deoarece colaborase cu autoritățile germane de ocupație și era acuzat de trădare. În timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, în 1943, este din nou închis, de această dată după publicarea unui pamflet în care l-a atacat pe ambasadorul Germaniei în România.
„În anul octombrie 1943 a fost condamnat la un an de închisoare, pedeapsă pe care a izbășit-o la 20 decembrie 1943, în Lagărul de deținuți politici de la Târgu-Jiu. În 1955 a fost ales membru al Academiei Române și sărbătorit ca poet național la 80 și 85 de ani.”
(Precizează Zenovie Carlugea în documentarul „Tudor Arghezi și spiritul Olteniei”)
După ce a fost eliberat, problemele nu au încetat să îl ocolească, pentru că a fost interzis de regimul comunist. Conducătorul comunist de atunci al României, Gheorghe Gheorghiu Dej, l-a reabilitat.
În 1936, Arghezi, la egalitate cu George Bacovia, a primit Premiul Național de Poezie, pentru activitatea sa remarcabilă.
În anul 1955 a fost ales membru al Academiei Române și a fost distins cu numeroase titluri și premii. În 1965 a primit Premiul Internațional Johann Gottfried von Herder. În anul 1965 a fost nominalizat la Premiul Nobel pentru Literatură, iar nominalizarea a venit din partea filologului italian Angelo Monteverdi.

Opera literară a lui Tudor Arghezi

Primul său volum, „Cuvinte potrivite” a apărut în 1927, iar un an mai târziu scoate revista „Bilete de papagal”, după care publică mult, carte după carte.
În 1931 a publicat prima carte de proză, “Icoane de lemn” și plachete de versuri: „Flori de mucigai” și „Poarta neagră”. Începând cu 1943 apare romanul „Ochii Maicii Domnului”. Au urmat: „Versuri de seară”, romanul „Cimitirul Buna-Vestire”, volumul de versuri “Hore” și romanul “Lina”.
Zestrea pentru neamul căruia a fost sortit este de o valoare inestimabilă, devenită parte a patrimoniului național:
„Cuvinte potrivite” (poezii, 1927), Icoane de lemn” (tablete, 1929, „Poarta neagră” (tablete, 1930), “Tablete din Țara de Kuty” (povestiri swiftiene, 1933), “Ochii Maicii Domnului” (1934), “Cărticica de seară” (poezii, 1935), “Cimitirul Buna-Vestire” (roman parabolic, 1934), “Versuri” (1936), “Ce-ai cu mine vântule?” (1937), “Lina” (roman, 1942), “Eminescu” (studiu critic, 1943) “Versuri alese” (1946), “Bilete de papagal” (1946), „Prisaca” (1948, poeme pentru copii) “1907 – Peizaje” (1955), “Pagini din trecut” (publicistică, 1955), “Cântare omului” (1955), “Frunze” (1961), “Poeme noi” (1963), “Cadențe” (1964), “Silabe” (1965), „Răzlețe” (1965), „Versuri lungi” (1965), “Ritmuri” (1966), “Litanii” (1967), “Noaptea” (1967).

Crezul artistic al poetului

Tudor Arghezi este unul dintre cei mai apreciați poeți moderniști români, remarcându-se prin măiestria cu care s-a folosit de puterea cuvântului, văzută ca instanță supremă în procesul de creație, pentru a contura o estetică a urâtului și a reforma realitatea conform propriei viziuni.
Scrisul lui Tudor Arghezi a fost influențat, în primul rând, de experiența sa monarhală din tinerețe, care apoi se va regăsi în multe dintre operele sale. Cadrul invocat este unul sacru, iar religiozitatea poetului se manifestă la nivelul vocabularului folosit și a spațiului poetic invocat, modalitatea artistică principală folosită de Arghezi fiind cuvântul și însemnătatea lui.
Realitatea imediată trece printr-un proces de sacralizare, iar cadrul este predominat de elemente monahale. În poezia „Cântec mut”, camera de spital a bolnavului este locul uniunii dintre ființa umană și divinitate, o odaie cu „mucigai” cu „ferestre închise”, în care:
„Lumânări de ceară/ Se încrucişară./ Scara din cereasca-mpărăţie/Scobora în infirmerie,/ Pe trepte de cleştar,/ Peste patul lui de tâlhar.”
Se remarcă aici atmosfera morbidă, în care elemente sacre și prezența Divinității se contopesc în acest cadru macabru al unui spital.
Scopul principal al existenței sale este găsirea adevărului, el deformează realitatea și o reformează conform propriei viziuni, desprinzând-o de natura și de esența sa. Acest lucru este vizibil în poemul „Cântec de boală”, în care eul poetic este împărtășit cu „rachiu” și pierde contactul cu divinitatea, iar el a rămas singur:
„Și-am rămas pribeag in boare,/ Ca un miros fără floare,/ Al căreia lemn uscat/ Rădăcina și-a uitat./ Ca un foc fără cărbune./ Ca un fum fără tăciune.”
Alteori, tonul este optimist și revigorant:
„Cum te găsești, ușoară zburătoare,/ Zăcând aici, pe-o margine de drum,/ Și nu dormind într-un polen de floare,/ Învăluită-n aur și parfum?…” („Lumina lină”)
Ca poet, dramaturg și ziarist român, a publicat: „Bilete de papagal”, „Cuvinte potrivite” și „Flori de mucegai”.

Lirismul arghezian

Poetica lui Arghezi este marcată de o revoltă împotriva Divinității și a absenței sale, care nu răspunde niciodată invocațiilor și chemărilor sale. Atitudinea aceasta este vizibilă și în „Psalmi”, unde vocea poetică se adresează direct lui Dumnezeu, însă chemările sale rămân fără răspuns, iar viața pe Pământ își urmează cursul, în ciuda absenței sale:
„De când s-a întocmit Sânta scriptură/ Tu n-ai mai pus picioru-n bătătură/ Și anii mor și veacurile pier/ aici sub tine dedesubt subt cor.”

Rugămințile rămân fără răspuns, iar el rămâne în continuare singur, pierzându-și credința:
„Doar mie, Domnul, veșnicul si bunul,/ Nu mi-a trimis, de când mă rog, nici-unul.”

Principii de viață și dramatismul morții

Universul său imaginar este predominat de cadrul monahal, în care omul este singur, Divinitatea este absentă, iar ființa însăși a devenit o divinitate. Făptura solitară este prinsă într-un haos și este condamnată la o existență efemeră, iar starea predominantă este de confuzie, spaimă sau extaz.
Cum Divinitatea este inexistentă și indiferentă la chemări și rugăciuni, experiența morții este terifiantă pentru Arghezi. Ființa nu are scăpare, este condamnată la moarte, văzută ca un abis, un mare neant. De aici se naște și spaima lui Arghezi pentru moarte, un întuneric care înghite ființa.
Poetul nu reușește să se împace cu ideea morți nici măcar în anii maturității, chiar dacă atunci se resemnează cu condiția sa umană efemeră. Singurătatea nu mai este chinuitoare, ci a fost și ea de asemenea acceptată.
Atitudinea poetului este una pesimistă, își manifestă dezgustul față de viață, iar moartea este văzută ca un abis, un răspuns tragic al tuturor căutărilor sale care nu și-au găsit răspuns.
Acceptarea realității a fost provocată de prezența dragostei, căci Arghezi nu duce lipsă nici de erotism, un erotism vital și senzual. Realitatea este doar una, reprezentată de ființe și elementele naturii, iar existența umană este rezumată doar la această experiență pământească, singura cunoscută poetului. Așadar, Divinitatea este absentă, în timp ce ființa umană a devenit ea însăși o divinitate. Deși este condamnată la singurătate în Univers, ființa trăiește într-un paradis pământesc.
Lupta cu o boală necunoscută, închisoarea și traiul ca vânzător de cireșe l-au epuizat.
Anul 1939, corpul lui Tudor Arghezi dădea primele semne că va ceda. S-a îmbolnăvit în mod neașteptat și dispare din scena literară, însă își revine apoi în mod miraculos. Până în prezent nu este clar de care boală a suferit, însă este cunoscut numele doctorului care l-a tratat și i-a oferit din nou șansa la viață: Grigoriu-Argeş.
Sfârșitul vieții poetului a fost o boală misterioasă
După o viață tumultoasă, marcată de multe experiențe nefericite și încercări dificile, poetul s-astins din viață în data de 14 Iulie 1967, la vârstă de 87 de ani și a avut parte de funeralii naționale.
A fost înmormântat alături de soția sa, Paraschiva, în grădina casei din strada Mărților, loc devenit muzeu și menținut de fiica sa, Mitzura Arghezi.

Sursa: Documentare Internet

Omagii, poet al tuturor generațiilor!

Maria FILIPOIU

Facebooktwitterby feather

Despre Maria FILIPOIU

Biografie de autor - MARIA FILIPOIU (Liga Scriitorilor Români) Născută cu numele de POPA MARIA la 8 Septembrie 1954, în Satul Văvăluci, Comuna Bozioru, Județul Buzău. Studii:Colegiu Național „Dimitrie Cantemir" București; Șc.Tehnică Sanitară Fundeni. * Cărți de poezie publicate sub numele de MARIA FILIPOIU: ●,,Tradiții creștine și ritualuri populare românești"(2008); ●,,Expresii populare și trăiri proverbiale”(2008); ●,,Cinstire înaintașilor-coordonator”(2014); ●,,Ecouri străbune"2015; ●,,În zodia poeziei"(2015) - „La Poarta Divinității” (2017) - „Recurs la Unire - Centenarul Marii Uniri” (2018) - „Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine” 2019 *Peste 35 premii obținute la competiții literare: ●Premiul-I- Concursul Național de Poezie „STEAUA SEVERINULUI”(2015) ●Premiul-III- Concursul Național de Poezie „Dor de Dor-DROPIA DE AUR"(2015) ●„Premiul de Excelență", Asociația Culturală Bogdania(2015), pentru promovarea tradițiilor populare românești. ●Concurs literar „Limba Română este Patria Mea"(2013)/Guvernul României și Înaltul Reprezentant pentru Republica Moldova ●Premiul-Cenaclul „Grai Matern" la Festivalul Internațional de Poezie Renata Verejanu și Academia Europeană, Secțiunea / Ediția a-II-a (2015) ●Premiul Editurii Dandes-Press, pentru vol.„În zodia poeziei” și vol.colective, 2015 ●Premiul pentru originalitate „Tradiții de Sărbători Pascale", TVR2(Ioana Drăgan) și altele * Coautor în peste peste 100 de antologii și volume colective de poezie: ●„Poezia, prietena mea”(2014); ●„Poezii, poezii”(2014); ●„Călătorie în regatul cuvintelor Vol.IV; Vol.V; Vol.VI; Vol.VII”(2014-2015); ●„Iluzii de vară”(2014); ●„Iubirea, un colț de rai”(2014); ●„Nostalgii de toamnă”(2014); ●„Cinstire înaintașilor"(2014); ●„Nostalgii de vară"(2015); ●„Privește visând, iubito”(2014);●„Scrieri pentru istoria literaturii române” (2015); ●„Versuri pentru istoria literară... de mâine”(2015); ●„Zborul frunzelor în ceruri”(2015); ●„Magia sărbătorilor de iarnă”(2015); ●„Cuvinte pe aripi de gând”(2015); ●„Ieri, ca prin vis”(2015); ●„Anotimpuri românești -Toamna”(2014); „Iarna”(2015); „Primăvara”(2015)●„În așteptarea sărutului promis”(2015); ●„Cu tine în gând”(2015); ●Antologia „Scrisul de azi: Poezie și Epigramă"(2015); ●„Să nu-l uităm...”(2014); ●,,Cauciucuri de sezon”(2014); ●,,Voci feminine”(2015); ●,,Călător prin anotimpuri” (2015); ●„Gânduri pentru mai târziu”(2015) ●„Lumina din noi-religioasă"; ●„Inefabilul iubirii"(2015); ●„Simbioze lirice, Vol.IX”(2014); „Vol.X”(2014); „Vol.XI”(2015); ●„Terapie prin poezie(2014); ●„Limba noastră eminească”(2014); ●,,Din livada înflorită a iubirii”(2014)●„Ochi de lumină-religioasă”(2015); ●„Surâsuri înlăcrimate"(2015); ●„Limba noastră cea română"(2015) ●„Pod de dor către bunici”(2015); ●„Lumina sufletului-religioasă"(2016); ●„Sub curcubeul prieteniei"(2016); ●„Perlele Domnului-religioasă”(2015);●„Colecția Olănești- Iarna”(2015); „Primăvara”(2015); „Vara”(2015); „Toamna”(2015); ●„Fiori de taină”(2015); ●„Satule, izvor de dor"(2015); ●„Căpușa"(2015); ●„Cuplul, în căutarea paradisului pierdut”(2016); ●„Ninsori albastre cerne cerul”(2015); ●„Cu tine în gând…”(2015) ●„Dor românesc”(2016; ●„Colindele zăpezilor târzii"(2016); ●„Mugurii primăverii”(2016); ●„Femeile cu trandafiri roșii în păr”(2015); ●„Renaștere"(2016) ●„ Actori printre Astre" - Armonii Culturale și altele * Colaborator și publicist peste 50 de reviste literare scrise și online: ●„Bogdania”; ●„Singur”; ●„Cervantes”; ●„Literatura de azi”; ●„Confluențe Literare”; ●„Creștin Ortodox”; ●„Grai Românesc”; ●„Prodiaspora și Rexlibris”; ●„Dor de Dor", ●„Amprentele sufletului"; ●„Starpress Internațional"; „●eCreator"; ●„Sfera Eonică”; ●„Destine Literare”;●„Steaua Severinului”; ●„Popasuri culturale românești”; ●„Cetatea lui Bucur"; ●„Rădăcinile iubirii"; ●„Nomen Artis-Dincolo de tăcere"; ●„Melidonium" și altele * Organizații din care face parte: - LSR / Liga Scriitorilor Români - USLR / Uniunea Scriitorilor de Limbă Romană - UIOC / Uniunea Internațională a Oamenilor de Creație - Cenaclul Literar „Cetatea lui Bucur” - București