Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » Poezie » ÎN PRAG DE TOAMNĂ – POEM ȘI ANALIZĂ LITERARĂ

ÎN PRAG DE TOAMNĂ – POEM ȘI ANALIZĂ LITERARĂ

ÎN PRAG DE TOAMNĂ (Autor Corneliu Neagu)

 

Se lasă toamna încă aşteptată,

părerile de rău se-ntorc pe rând,

pe-o margine de clipă-ntârziată

la ușa gândului ajung dansând.

 

Și mă cuprind regrete insolite,

fără să știu de am greșit cumva

când dorurile-n straie de ispite

visau adânc pe nori de mucava.

 

Regretele se lasă peste gânduri

cu amintiri ajunse prea târziu

pe notele urcate dintre ziduri

din partitura unui potpuriu.

 

Revin acum, în clipe fără miză,

cu vânturi reci sosite de la nord,

în prag de seară ultimă surpriză,

cu amăgiri căzute-n dezacord.

 

La poarta neuitării se destramă,

iar gândul le alungă în trecut,

la marginea pădurii de aramă,

pe umbrele din visul nevăzut.

 

Acolo te zăresc îngândurată,

cu dorurile strânse la un loc,

pe chipul tău ce-apare deîndată

în ramă aurită de breloc.

 

Așez brelocul pe o etajeră,

întinsă peste spațiul infinit,

privirea ta, venind din altă eră,

îmi leagănă surâsul obosit.

 

ANALIZĂ LITERARĂ (Autor Tatiana Doina Popovici

Fragmente de amintiri “ajunse prea târziu” îi invadează gândurile eului liric asemenea notelor “din partitura unui potpuriu”. Aduse de “vanturi reci sosite de la nord / în prag de seară” (sugestie a vârstei), acestea “se destramă”.

Gândul (personificat) “le alungă în trecut”. “Prag de seară”, “marginea pădurii de aramă” sunt metafore care sugerează timpul. Dacă “prag de seară” subliniază momentul zilei, “pădurea de aramă” sugerează anotimpul, căci epitetul “de aramă” se referă la culoarea toamnei. În concordanță cu momentul zilei , “umbrele din visul nevăzut” au legătură cu momentul reveriei (doar amăgirile sunt în dezacord).

De fapt, întregul discurs liric pornește de la un mic cadou primit de la iubită. Strofa a șasea este explicită în acest sens. Un breloc cu efigia iubitei în “ramă aurită” aduce amintiri “din altă eră”. Eul liric pune “brelocul pe o etajeră” urmărit de privirea iubitei care îi “leagănă surâsul oboist”.

Ne aflăm în fața unei elegii în șapte catrene, cu rimă încrucișată, care descrie reveria eului liric aflat sub impresia amintirilor, într-o seară de toamnă. Modalitatea în care autorul își exprimă dorul de ființă iubită este insolită (neobișnuită). Abia după ce gândurile, regretele pun stăpânire pe cel întrat în spațiul “neuitării”, apare chipul iubitei.

Cu eleganța-i binecunoscută, Corneliu Neagu scrie versuri despre iubire fără fraze declarative. Sugestia ideilor reiese din metafore: “clipă-ntârziată”, “ușa gândului”, “nori de mucava”, “vanturi reci”, “prag de seară”, “poarta neuitării”, “păduri de aramă”, “visul nevăzut”, “ramă aurită”, “surâsul oboist” (metaforă personificatoare).

Cele câteva mărci specifice ale eului liric: mă, zăresc, așez, arată implicarea autorului care, deși în vis (în transă) se adresează unei iubite cunoscute.

Facebooktwitterby feather

Despre NEAGU Corneliu

REPERE PRIVIND VIAȚA ȘI OPERA Corneliu Neagu (născut la 20 martie 1944, Fieni-Jud. Dâmbovița): Urmează școala gimnazială în orașul natal, Fieni, în perioada 1951-1958. Apoi, se înscrie la Școala de arte și meserii din Fieni pe care o va absolvi în anul 1961. În perioada 1962-1966 urmează cursurile liceului seral „Aurel Rainu” din Fieni, iar în 1966 devine student al facultății de Tehnologia Construcțiilor de Mașini (TCM) a Institutului Politehnic din București. După absolvire, este angajat la aceeași facultate ca asistent universitar. În 1978 devine Doctor Inginer în TCM. La pensionare, în anul 2012, Universitatea îi conferă titlul academic de Profesor Universitar Emerit. În perioada 1983-1985 a fost detașat, în interes de serviciu, la Universitatea de Științe și Tehnologie din Oran-Algeria. După pensionare își începe activitatea literară, concretizată în șapte cărți de poezii și eseuri publicate și colaborări la reviste literare. Din acrivitatea academică este de reținut faptul că Prof. Univ. Emerit Corneliu Neagu este conducător de doctorat și specialist în domenii de vârf ale științei și tehnicii actuale: Managementul proiectelor de cercetare-dezvoltare-inovare, Optimizarea fluxurilor de materiale din întreprindere, Utilizarea Rețelelor neuronale artificiale la modelarea și simularea sistemelor și proceselor de producție etc. Este cercetător, inventator, expert în evaluarea organizațiilor economice și, desigur, poet de prestigiu. În literatură a debutat după pensionare, în anul 2016, cu volumul de versuri FATA MORGANA, la Editura ePUBLISHERS, dând viață unui vis frumos, pe care l-a purtat în suflet încă din adolescență. La intervale de timp relativ scurte, publică la diferite edituri încă șase volume de versuri și eseuri, respectiv CUNOAȘTEREA DE SINE, TĂCEREA DIN ADÂNCURI, TIMP ȘI DESTIN, DRUM SPRE ETERNITATE, POEME PESTE TIMP și ECOURI EXISTENȚIALE. Totodată publică în reviste de literatură prestigioase, dintre care amintim CONFLUENȚE LITERARE, LOGOS ȘI AGAPE, LITERATURA DE AZI, ARMONII CULTURALE, ÎNSEMNE CULTURALE etc. Este prezent, de asemenea, în diferite antologii, alături de alți scriitori români din țară și diaspora. Recent, scriitorului Corneliu Neagu iau fost alocate spații generoase în două lucrări enciclopedice de mare prestigiu, respectiv: ENCICLOPEDIA SCRIITORILOR ROMÂNI DIN GENERAȚIA 2000, Ed. Ziariștilor Profesioniști din România, și în MILENARIUM-Dicționarul Enciclopedic al Scriitorilor Români la Începutul Mileniului al III-lea, Ed. Armonii Culturale. De asemenea, poetul Corneliu Neagu a fost înclus în vol 5 al MARII ANTOLOGII DE POEZIE ROMÂNEASCĂ ÎN LIMBA GERMANĂ realizată de poetul și traducătorul Christian Schenk. Temele majore care pot fi regăsite în opera literară a lui Corneliu Neagu provin, cu precădere, din viziunea autorului asupra curgerii imuabile a timpului, concretizată în observații, interpretări, amintiri, regrete, iubiri împlinite sau ratate, speranțe etc. Aceste teme sunt transpuse în versuri de o profunzime aparte, fără să aparțină, preponderent, unui stil literar anume. Mai degrabă, se poate vorbi despre o împletire de stiluri literare diversificate (realism, romantism, simbolism, expresionism etc), fapt ce conferă creației lirice a lui Corneliu Neagu originalitate și valoare artistică de nivel înalt. Aceste stiluri pot fi regăsite, în diferite doze, dificil de cuantificat, în tot ceea ce a publicat până acum.