Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » ESEU » Aurelian Popa-Stavri: ,,Romanțele dorului”, vibrații celeste la Sala de concerte a Societății Române de Radiodifuziune

Aurelian Popa-Stavri: ,,Romanțele dorului”, vibrații celeste la Sala de concerte a Societății Române de Radiodifuziune

,,Romanțele dorului”, vibrații celeste la Sala de concerte a Societății Române de Radiodifuziune

Duminică 17 martie 2024, în atmosfera festivă a Mărțișorului, 1 Martie, a Zilei Internaționale a Femeii, 8 Martie, în apropierea echinocțiului de primăvară, la 20 martie și a Zilei Internaționale a poeziei, 21 martie, publicul meloman îmbrăcat de sărbătoare a umplut sala mare de concerte a Societății Române de Radiodifuziune, fremătând la valurile armoniilor cu vibrații celeste patronate de zeița romanței. Orchestra de Muzică Populară Radio, dirijată cu precizie, atenție constantă și sensibilitate de Adrian Grigoraș, completată de experimentatul pianist Tudor Scripcariu – dr. în muzică al Universității Naționale de Muzică din București, – a acompaniat cu elan profesional pe binecunoscuta solistă Alina Mavrodin Vasiliu care a entuziasmat publicul prin recitalul său din finalul concertului-spectacol cu creații ale compozitorului Henry Mălineanu, recital-corolar al concertului spectacol de muzică, tinerețe a romanței și modă vestimentară de bun gust. De altfel publicul cunoștea complexa personalitate artistică interpretativă a Alinei Mavrodin Vasiliu, care a topit efectiv sufletele spectatorilor, ea fiind directoarea artistică a Festivalului Național de Romanțe ,,Crizantema de Aur”, având publicate mai multe albume ca solistă de romanțe. Recitalul Alinei Mavrodin Vasiliu a fost conceput de aceasta ca un medalion-omagiu adus compozitorului Henry Mălineanu, cu ,,Romanțele mele”, versuri de Nicolae Dumitru, o adevărată profesiune de credință adresată romanței ca specie a muzicii ușoare românești, ,,Nu se poate”, muzica și versuri de Henry Mălineanu, în care solista a atins cele mai fine corzi ale simțirii omenești, impresionând publicul până la lacrimi, ,,Am greșit”, versuri de Eugen Mirea, în aceeași sublimă trăire de data aceasta a sacrificiului în dăruirea dragostei celui care o respinge mereu, ,,Aș vrea iar anii tinereții”, versuri de Harry Negrin, – sublimă arie călăuză spre destinația fericirii, – și creația de muzică modernă de divertisment ,,Dragi mi-s cântecele mele”, versuri de Eugen Mirea. De altfel doar romanța ,,Nu se poate” este într-o tonalitatea minoră de sol, celelalte fiind în tonalități majore în ordinea interpretării lor, de Mi, Sol, Do și La, prin aceste alegeri compozitorul punând în lumină caracterul stenic, robust, al demersului său liric inspirat de starea fiecărei poezii transpuse muzical. Concertul însă a fost deschis de visătorul preludiu orchestral cu refrene din romanțe și melodii concertante de muzică ușoară după care luminile rampei au fost focalizate pe valoarea muzical-artistică a noii generații, accentul căzând pe prezența interpretativă a unor distinși artiști laureați ai Festivalului Național de Romanțe ,,Crizantema de Aur” de la Târgoviște, fiecare trecând prin filtrul personalității lui creațiile interpretate. Respectând ordinea intrării în scenă, îi prezentăm pe scurt: Cristian Fodor, director al centrului Cultural ,,Drăgan Muntean” din Deva, a ridicat de la început nivelul concertului-spectacol la rangul de gală a romanțelor românești. Lirismul, bogăția de idei și sentimente, temele dragostei, vieții și frumuseții lumii au fost ilustrate de creațiile ,,În micul orășel uitat de lume”, muzica Ion Vasilescu, versuri Eugen Mirea, și ,,Romanța inimii mele” versuri de Eugen Rotaru, – romanță compusă de Paraschiv Oprea, cel care a condus mulți ani Orchestra de Muzică Populară Radio și a acompaniat în această calitate numeroși concurenți în Festivalul ,,Crizantema de Aur”; Ana Cebotari, experimentat artist liric de la Opera Națională din București, a interpretat ca și Cristian Fodor, o romanță din tradiția istorică a creației românești – ,,Mi-e dor” din repertoriul și creația Angelei Moldovan pe versuri de Mircea Block și una din romanțele premiate în ultimele două decenii – ,,Ai revenit iubirea mea”, muzica de Ioan Tomescu, versuri de Stelian Filip; Mădălin Băldău, tenor solist al Teatrului Național de Operă și Balet ,,Oleg Danovski” din Constanța, prin romanțele ,,Din cioburi de iubire”- muzica și versuri de Emanuel Ionescu – și ,,Eu te iubesc, romanță” , muzica de Dan Mizrahi, versuri de Mircea Block, s-a alăturat celorlalțI soliști prin a evidenția caracterul artistic de bel-canto al romanței, alternând imposarea caracteristică operei și operetei cu intonarea în falset firească romanței populare, accesibile melomanilor amatori; Ina Cristea, pianistă, asist. univ. dr. în muzică la Universitatea de Arte ,,George Enescu” Iași, în calitatea de solistă vocală s-a plasat corect în dreapta dirijorului orchestrei pentru a se sincroniza cu fluxul armonic instrumental. Ea are o voce pătrunzătoare, bogată în armonice, modelatoare de sensuri și imagini evocate în romanța ,,Iubirea noastră nu are apus”, muzica de Titel Popovici, versuri de Elisa Florescu și în valsul ,,În chioșc fanfara cânta” de Iosif Ivanovici pe versuri de Carol Scob. La refrenul ,,Barca pe valuri” publicul a însoțit-o cu plăcere, în cânt. Un alt câștigător al Trofeului ,,Crizantema de Aur” (în cazul lui, la ediția din anul 2022) invitat în concertul de la Sala Radio a fost Florian Popa, preot la biserica ,,Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Constanța, membru în corala ,,Armonia”. După emoționanta romanță ,,De ce m-ați dus de lângă voi”, pe versuri de Octavian Goga, el a înălțat ,,Romanța rugăciune”, muzica Dan Stoian, versuri Mircea Block, susținând cu plin glas mesajul ei tulburător. A urmat Rodica Pop Seling, manager la Casa Municipală de Cultură Zalău, profesoară la Liceul de Artă ,,Ioan Sima” din Zalău, interpretă a romanțelor ,,Bătrânul tei”, creație de Dan Mizrahi, versuri de Mariana Ionescu, și ,,De ce nu vii când castanii înfloresc”, muzica de Nelu Danielescu, versuri de Alex. Niculescu. Dintre cei tineri, ea a ales interpretarea clasică, intimă, sensibilă, lipsită de orice emfază, a tipului de romanță-scrisoare sau romanță-destăinuire. Marius Bălan – solist al Teatrului „Alexandru Davila” și colaborator al Teatrului ,,Toma Caragiu” din Pitești – s-a detașat prin emoționanta interpretare a romanței ,,Ce dor îmi e de tine, tată”, muzica de Nicolae Caragia, versuri de Daniela Doroftei, și a tangoului ,,Mi-e dor de-acasă”, muzică și versuri de Elly Roman. O personalitate aparte este Camelia Florescu din Craiova, creatoare de romanțe pe versuri proprii, interpretă cu accente lirico-dramatice nedisimulate, multiplă laureată a ,,Crizantemei de Aur”, scriitoare, poetă, redactor de emisiuni la Radio Prodiaspora. Ea a interpretat cu aplomb propriile romanțe ,,Caruselul vieții” și ,,De la fereastra inimii mele”. O surpriză la fel de plăcută publicului a fost prezența lui Georgio Martin – solist de operă la Teatrul de Stat din Wiesbaden, Germania – care a revenit după 25 de ani pe scena sălii Radio să ne împărtășească iubirea lui pentru muzica românească, pentru romanță, ca și dorul de casă și de țară. Creațiile interpretate de el ne-au purtat de la liric, ,,Mai spune-mi că nu m-ai uitat”, – m. Gherase Dendrino, v. Mihai Maximilian, – la dramatic în ,,Romanța înstrăinării,” creație despre însingurarea celui aflat departe de neamul său ilustrată și în refrenul ,,Grea e viața prin străini, N-ai nici loc, nici rădăcini, Casa ta e-a drumului, Plecarea… e-a nimănui”, apoi spre exuberant în ,,Am strâns toamnă după toamnă”, muzica Aurel Giroveanu, versuri de Harry Negrin. A urmat recitalul Alinei Mavrodin Vasiliu care a stabilit nivelul de performanță spre care e necesar să tindă generația mai tânără, iar finalul cu toți interpreții din concert a unit glasurile lor cu cele din public în ,,Ciobănaș cu trei sute de oi”, (muzica Mihai Lydie, versuri Pascal G. Alexandru) în acompaniamentul Orchestrei de Muzică Populară Radio, formație care a dat încă un exemplu de dăruire pentru artă și de suport muzical excelent soliștilor pe tot parcursul concertului spectacol. Constelația romanței a strălucit magnific cu armonii divine în sufletele celor prezenți în Sala Radio. Orchestrațiile au aparținut compozitorilor dirijori Lucian Vlădescu, Marius Hristescu și Petre Neamțu, precum și dirijorului Adrian Grigoraș. Pentru claritatea captării și prezenței sunetului în sală, precum și a ambianței coloristice tricolore în fundalul scenei, menționăm: regia muzicală Andrei Cazan și Lucian Zbarcea. Regia tehnică: ing. Andrei Barbu, ing. Mihai Alboaie. Regizori tehnicieni Octavian Reu, Mihai Meltzer și Șerban Duduș. Transmisia video și lumini scenă: ing. Marius Țoghină, tehnicieni Bogdan Răduț, Moraru Gheorghe și Ciprian Ion. Lumini: Badea Cristian, Ion Cristian. Șef sală: Cristi Gedea. Echipa de realizare: șef producție Anca Negoescu, realizator Violeta Ianculescu. A fost o adevărată gală muzicală a bunului gust și a bunului simț, de la ținuta scenică a artiștilor, la prezentarea caldă și fluentă, interesantă în informații, realizată de actrița Miruna Ionescu, la rândul ei cunoscută solistă. Evenimentul a fost organizat de Societatea Română de Radiodifuziune prin Direcția Formații Muzicale și Departamentul de concerte, în colaborare cu Asociația Culturală ,,Cetatea Romanței” – Târgoviște și Fundația Culturală ,,Henry Mălineanu”. Evenimentul a fost promovat și transmis în direct de Radio România Antena Satelor, concertul având peste 25.000 de vizionări pe pagina de F B a acestui post cu audiență națională, dosebit de îndrăgit de publicul ascultător.

Spectacolul de la Sala Radio face parte din programul național de concerte itinerante dedicate promovării laureaților Festivalului Național de Romanțe ,,Crizantema de Aur” din Târgoviște sub genericul ,,Romanțele dorului” și a programului educațional ,,Tinerețea romanței”, inițiate și organizate de Centrul Cultural UNESCO din Târgoviște, prin Alina Mavrodin Vasiliu și soțul ei Teodor Vasiliu, istoric, sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO și a Federației Europene a Asociațiilor, Centrelor și Cluburilor pentru UNESCO. Invitată în public, a onorat cu prezența o delegație a acestei organizații condusă de dr. Daniela Popescu, vicepreședinte al Federației Mondiale. Din partea Primăriei municipiului Târgoviște și a Asociației ,,Cetatea Romanței” – Târgoviște, au fost înmânate de Alina Mavrodin Vasiliu două diplome de excelență: prima dintre ele, dirijorului Adrian Grigoraș, cu ocazia celor 75 de ani de activitate prodigioasă a Orchestrei de Muzică Populară Radio dăruită folclorului românesc și romanței – și a doua, domnului Mălin Mălineanu, reprezentantul de frunte al Fundației ,,Henry Mălineanu” care sprijină în mod constant Festivalul Național de Romanțe ,,Crizantema de Aur” și toate concertele de promovare a interpreților, compozitorilor și textierilor participanți la acest grandios Festival. Fundația a fost și de această dată alături pe pasionații iubitori de armonie și frumos din ,,Cetatea Romanței”, Târgoviște, și din țară, prezenți la București. A fost definitorie contribuția familiei Alina Mavrodin Vasiliu, Teodor Vasiliu și Andrei Vasiliu (fiul), ca și a artiștilor soliști și acompaniatori, creatorilor de romanță participanți la Festivalul Național ,,Crizantema de Aur” din Târgoviște, la intrarea romanței, după anul 2016, ca specie muzicală, în Registrul patrimoniului imaterial românesc. Speranța artiștilor și a noastră, a tuturor, este ca romanța românească să fie recunoscută și la nivel mondial, ca valoare de patrimoniu universal, de către Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO). Cum vor continua demersurile și cum se va concepe o viziune muzicologică unitară asupra romanței ca gen reprezentativ pe plan european, inclusiv românesc, timpul și specialiștii ne vor putea da răspunsurile.

Aurelian Popa-Stavri

 

Facebooktwitterby feather