O istorie literară a Casei de Cultură a Sindicatelor Buzău (XXXVI)
Foarte entuziastă, presa buzoiană, cu mici excepții, a întâmpinat favorabil renovarea ”Sălii Maximilian”. E firesc ca, publiciștii care au înclinații clare spre cultură, să aibă astfel de atitudine. Astfel, prin redactorul-șef Cristian Ionescu, ziarul ”Opinia” din 25 octombrie 2018 dedică evenimentului o pagină întreagă, mai mult de jumătate din text fiind alocat unui interviu lămuritor cu managerul Sorin Tudor, cel care a concesionat și modernizat ”Sala Maximilian”. Întrebat ”ce presupune modernizarea sălii”, Sorin Tudor răspunde prompt: ”Practic, această sală va deveni o platformă generoasă din punct de vedere cultural sau chiar un hub cultural ce va include acţiuni şi proiecte din diferite arii tematice: dans, muzică, teatru, film, educaţie prin cultură ş.a. Ţin să menţionez faptul că preluarea managementului sălii de spectacol a Casei de Cultură a Sindicatelor Buzău reprezintă o etapă câştigată în alcătuirea unei reţele de săli de spectacole cu dotări tehnice de ultimă generaţie şi conţinut cultural de înaltă ţinută. În acest moment, deţin managementul Sălii Rapsodia din Centrul Vechi al Bucureştiului, al Casei de Cultură a Sindicatelor Ploieşti şi sunt în negocieri pentru preluarea altor câteva case de cultură din ţară”. În aceste zile, de când buzoienii au aflat vestea modernizării sălii, am văzut multe fețe luminoase, satisfăcute de revenirea Casei de Cultură a Sindicatelor în lumea bună a spectacolelor. Unii dintre ei sunt oameni simpli, alții aparțin intelectualității urbei. Se simte că, în Buzăul actual, bate un vânt cultural ”subțire” și plin de căldură spirituală. A venit vremea unui emancipări artistice de amploare. Am simțit această conștiință culturală și în suita de interviuri, luate în timp, unor mari actori, care, de multe ori, au jucat pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor Buzău. Autorul acestor interviuri nu este altul decât Ionel Stănuță – publicist cu o îndelungată activitate în presa locală, fost funcționar la Direcția pentru Cultură Buzău, de multe ori chiar și director interimar – care, pe vremea când realiza aceste interviuri, era director al Casei de Cultură a Sindicatelor Buzău! În ”Opinia” din 23 octombrie 2018, Ionel Stănuță publică un interviu cu marele actor Corado Negreanu, care, la acea dată, când discuția dintre cei doi avea avut loc, se apropia de vârsta de 60 de ani, dintre care 40 dedicați cu trup și suflet teatrului. Iată cum ni-l prezintă Ionel Stănuță: ”Un om distins, trecut bine de prima tinerețe, cu o voce domoală, sfătoasă și tandră în același timp. A venit la Buzău, în 1984, cu piesa Teatrului Giulești, ”Cursa de Viena”, spectacol montat de Mihail Stan, după romanul polițist al scriitoarei Rodica Ojog-Brașoveanu, în care juca alături de Ion Pavlescu, Athena Demetriad, Ana Neculce, Sergiu Demetriad și Paul Ioachim. Pentru că rolul pe care îl interpreta în spectacolul de la ora 17,00 i-a permis să iasă din scenă mai repede decât colegii săi, l-am invitat în biroul meu, la o cafea și la o discuție despre… Corado Negreanu și despre teatru”. Culmea, îmi amintesc această întâmplare. Ionel Stănuță era director al Casei de Cultură a Sindicatelor, iar eu, de prin 1978, împreună cu Constantin Petcu, Gheorghe Andrei, Girel Barbu, Mihai M. Macovei, Sorin Lalu, Constantin Bucur, Cristian Zahiu, Petre Paul, Ion Nica, Ștefan Dima, Sorin Masievici, Aurel Ganea, Spiridon Râmniceanu, Iulian Apostolescu și mulți alții eram membri ai faimosului Cenaclu literar ”Al. Sahia” al Casei de Cultură a Sindicatelor. Întâmplător am văzut și spectacolul evocat de Ionel Stănuță, care, la acea vreme, avea biroul la parterul imensei clădiri, la fosta Cameră nr. 5. Mă bucur sincer că, după ani și ani de muncă în cultură, acesta, ieșind la pensie, a început să-și scrie memoriile…
Marin Ifrim, 30.10.2018



![]() |
Referinţă Bibliografică |