ÎN DIALOG CU INIMA… CORNEL DRINOVAN
Interviu cu directorul “Universului Românesc” – Madrid, publicistul CORNEL DRINOVAN
(interviul a fost inclus în volumul ZODIA LUMINII – duplex eseistico publicistic, Gheorghe A. Stroia, Armonii Culturale)
Gheorghe A. Stroia: Bună ziua, domnule Drinovan! Suntem foarte încântaţi de ideea de a vă răpi puţin din preţiosul dvs. timp, pentru a ne răspunde la câteva întrebări. Pentru început, cine este Cornel Drinovan? Ne-aţi putea spune câteva lucruri despre dumneavoastră?
Cornel Drinovan: Sigur că da. M-am născut la Lugoj în anul 1954, iar copilăria şi adolescenţa mi-am petrecut-o într-un sat din apropiere, Jupani, de unde mi-au rămas amintiri pentru două vieţi, amintiri în care mă îmbăiez acum când mă aflu departe de ţară. Şcoala generală am făcut-o aici, liceul la Făget, o fostă reşedinţă de raion, iar facultatea la Politehnica din Cluj-Napoca, după care m-am întors pe aceleaşi meleaguri folclorice pentru a-mi continua viaţa.
Gheorghe A. Stroia: Spuneţi-ne două lucruri inedite despre dumneavoastră!
Cornel Drinovan: Cu voia dumneavoastră nu pot să vă răspund la această întrebare fiindcă nu există nimic inedit despre mine.
Gheorghe A. Stroia: Există şi anumite lucruri despre dumneavoastră, pe care admiratorii nu ar trebui să le ştie sau pe care nu aţi dori să le cunoască?
Cornel Drinovan: Nu, nu cred. Sunt o persoană foarte deschisă, nu grozav de comunicativă însă fără a ascunde ceva despre persoana mea. Faptul că sunt direct şi deschis a făcut ca de multe ori unii neaveniţi să intre cu bocancii în sufletul meu fără ca măcar să se şteargă de noroi la intrare. Asta însă nu mă împiedică să fiu eu însumi chiar dacă nu am fost scutit de anumite neplăceri în viaţă.
Gheorghe A. Stroia: Având în vedere că aveți o bogată activitate publicistică, ne-aţi putea spune câteva dintre cele mai dragi titluri ale cărţilor scrise de dumneavoastră şi de ce acestea?
Cornel Drinovan: Eu mai întâi sunt ziarist şi pe urmă scriitor şi fotograf, asta ca să stabilesc de la bun început spectrul activității mele. Am publicat doar două cărţi de publicistică, ambele în Spania, „Paso doble” şi „Metehne româneşti în Spania”, iar acum am în pregătire un volum de eseuri filosofico-religioase pe care sper să-l predau editurii înainte de venirea verii.
Gheorghe A. Stroia: Care au fost motivele pentru care v-aţi stabilit la Madrid şi cât de greu v-a fost să vă afirmaţi în mediul cultural din peninsulă? Aţi întâmpinat dificultăţi de acomodare, de aliniere la valorile culturale locale?
Cornel Drinovan: Cu mai bine de doisprezece ani în urmă când am părăsit România mi-am ales ca destin Madridul fiindcă, printre altele, eram interesat de cultura spaniolă şi unde mai bine o puteam cunoaşte decât în capitala regatului. Ca să te afirmi în mediul cultural spaniol este extrem de greu, deocamdată sunt foarte puţini români care au reuşit, majoritatea însă a artiştilor sunt nevoiţi să facă cu totul alte munci. Eu nu mi-am propus niciodată acest lucru fiindcă nu sunt nici scriitor nici fotograf de primă mărime, pasiunea mea rămâne ziaristica (presa scrisă şi radio) în care îmi desfăşor cea mai mare parte a activităţii.
Gheorghe A. Stroia: Cum este perceput românul Cornel Drinovan în mediul cultural spaniol?
Cornel Drinovan: Cred că nu se poate vorbi de o percepere în mediul cultural spaniol ci doar în mediul cultural (atât cât este) a românilor din diaspora spaniolă. Din păcate artiştii români din Spania sunt un pic abandonaţi (nu fac referire la mine), nimeni nu mişcă un deget pentru ei spre a-i promova în mediul cultural spaniol, fiecare încercând cum poate să se descurce.
Gheorghe A. Stroia: Sunteţi un analist de valoare al implicării culturale a românilor din Spania. Aţi descoperit valori, talente, oameni speciali? Cum contribuie omul de cultură Cornel Drinovan la îmbunătăţirea imaginii românului în peninsulă?
Cornel Drinovan: Aici ar fi o poveste mai lungă însă mă voi limita la câteva consideraţii. Am descoperit câteva valori în arte plastice, muzică, poezie şi desigur că nu am rămas indiferent. Am organizat expoziţii, lansări de carte, iar ca ziarist i-am făcut cunoscuţi prin interviurile pe care le-am făcut. Din păcate există însă şi falşi artişti, grupaţi pe criteriul minciunii şi falsităţii, care fac mult zgomot în jurul lor pentru a atrage atenţia lumii, însă cum sunt forme fără conţinut au făcut mai mult rău decât bine brumei culturale româneşti din Spania. Dacă i-am ajutat pe artiştii adevăraţi de care vorbeam mai înainte am fost foarte critic cu aceştia din urmă cu toate că preocuparea mea a fost să arăt spaniolilor faţa adevărată a românilor de aici ca artişti sau ca simple persoane.
Gheorghe A. Stroia: Ştiu că aveţi o pasiune deosebită pentru fotografie. Ce ne puteţi spune despre expoziţiile dedicate acestei pasiuni a dumneavoastră? Care a fost ecoul acestora în rândul celor din diaspora?
Cornel Drinovan: N-aș putea spune că este o pasiune în mod special pentru fotografie ci mai degrabă o pasiune pentru imagine. Eu gândesc prin imagini. Este adevărat că această pasiune a mea s-a materializat în fotografie poate şi pentru faptul că de mic copil priveam cu jind la aparatele de fotografie pe care nu mi le puteam cumpăra. Am făcut patru expoziţii personale, două la Madrid cu „Amurgul culorilor” şi „Măştile timpului” şi două la Timişoara. Chiar dacă au fost bine primite de către publicul din Spania, spanioli şi români, am fost surprins să constat că au fost mult mai bine primite la Timişoara mai ales de către presa locală. Oamenilor le place fotografia figurativă care să le spună ceva la prima vedere, iar expoziţie mea „Măştile timpului” este non-figurativă înscriindu-se în curentul informalist. Am căutat să nu merg pe cărări bătătorite.
Gheorghe A. Stroia: Universul Românesc este cel mai citit ziar online dedicat diasporei din Spania şi Portugalia. Enumeraţi-mi câteva dintre motivele pentru care „cineva” ar dori să citească în continuare ziarul dumneavoastră.
Cornel Drinovan: S-ar putea să fie cel mai citit, sau poate că nu. Eu nu fac o obsesie din numărul de cititori ci încerc, aşa cum am încercat tot timpul, să fac un jurnalism de calitate. Eu am spus de mai multe ori că dacă cineva se dezbracă în pielea goală în piaţa centrală a oraşului are cu siguranţă mai mulţi spectatori decât orice reprezentaţie la teatru sau la operă. Motivul pentru care cineva ar dori să citească Universul românesc este faptul că aici poate întâlni lucruri de calitate scrise cu mult bun-simţ şi profesionalism.
Gheorghe A. Stroia: În calitate de director al Universului Românesc, ce ne puteţi spune despre colaboratorii dumneavoastră? Aveţi colaboratori constanţi şi din România?
Cornel Drinovan: Universul românesc este în cea de-a treia etapă a existenţei lui. A apărut pe hârtie însă nu a rezistat mai mult de şapte luni, după care l-am lăsat pentru o vreme pe alte mâini care i-au dat o direcţie greşită. De puţin timp l-am restructurat şi i-am dat o nouă direcţie însă din păcate suntem cu puţine forţe, iar motive personale ne-au fost uneori potrivnice. Colaboratorii noştri sunt de pretutindeni, aşa cum este şi Universul românesc, ziarul românilor de pretutindeni, printre colaboratorii din România numărându-se domnul Gheorghe A. Stroia care ne onorează cu articolele domniei sale pe teme culturale.
Gheorghe A. Stroia: Puteţi să ne împărtăşiţi câteva dintre proiectele de viitor ale dumneavoastră?
Cornel Drinovan: Dacă sănătatea îmi va permite aş vrea ca anul acesta să public cartea de eseuri la care lucrez, poate că până la vară, iar spre toamnă să termin o expoziţie de fotografie pe care am început-o deja. Proiectele de mai lungă durată le las în voia lui Dumnezeu.
Gheorghe A. Stroia: Ce credeţi părere aveţi despre apariţia unui nou proiect cultural de anvergură? Îşi poate găsi utilitatea şi publicul ţintă? Mai este lumea astăzi interesată de cultură?
Cornel Drinovan: Eu cred că da, însă trebuie bine gândit publicul ţintă, trebuie ştiut exact cui se adresează. Nu trebuie să ne facem iluzii că lumea va îmbrăţişa cultura la fel cum merge la stadion, însă ăsta nu este un motiv să nu se facă proiecte culturale. Din păcate este mai uşor de luat în braţe pseudo-cultura din internet de care profită mulţi culturnici, decât lucrurile de valoare. Lumea de azi se mulţumeşte cu surogate.
Gheorghe A. Stroia: În condiţiile actuale, când ai senzaţia că lupţi, de cele mai multe ori, cu morile de vânt, îi va fi imposibil unui nou proiect cultural să reuşească sau să se impună?
Cornel Drinovan: Este adevărat că atunci când vorbeşti de cultură parcă eşti împotriva tuturor, împotriva curentului, însă nu îţi poţi amăgi sufletul lăsându-te pradă curentului. Lumea are nevoie de cultură şi de frumos, este o necesitate interioară, chiar dacă mulţi se amăgesc cu surogate. Problema proiectelor culturale nu este că nu are cine să le facă, sau că nu există un public ţintă, ci că se găsesc mai greu acei mecena care să le finanţeze, a oamenilor cu bani care chiar dacă preocupările lor nu sunt culturale o fac din cine ştie ce motive.
Gheorghe A. Stroia: Care ar trebui să fie elementele cheie avute în vedere, ce ar garanta succesul unui astfel de proiect? Există un secret al reuşitei?
Cornel Drinovan: Eu nu am cheia succesului însă nu este greu de văzut cum funcţionează lucrurile în ziua de azi. Fără o bună publicitate actul cultural rămâne o valoare în sine de care are parte doar creatorul. Astăzi nu se vinde nimic fără publicitate. Gândiţi-vă la istoria picturii. În pictura figurativă când exista tabloul şi spunea ceva fără prea multe explicaţii erau cei cu bani care îl cumpărau direct. Apare pictura abstractă unde există tabloul dar nu spune nimic, iar mai târziu pictura conceptuală unde nu există tablou, iar pentru toate astea este nevoie de o armată de critici care să explice şi mai ales un instrument puternic de publicitate care să vândă
chiar şi nimicul.
Gheorghe A. Stroia: Cum reacţionaţi, de obicei, când vi se solicită colaborarea la un nou proiect cultural? Aţi fi dispus să participaţi la proiectul REVISTA ARMONII CULTURALE?
Cornel Drinovan: Aşa cum am spus la începutul interviului eu sunt o persoană deschisă, deci sunt deschis oricărei propuneri sau idei. Dacă mi se prezintă un proiect pe care să-l înţeleg şi să am afinităţi cu el, dar mai cu seamă să fiu capabil să colaborez o fac cu cea mai mare plăcere.
Gheorghe A. Stroia: Aş dori să le spuneţi, în încheiere, câteva cuvinte cititorilor şi colaboratorilor revistei de creaţie şi atitudine culturală ARMONII CULTURALE şi bineînţeles colectivului său redacţional.
Cornel Drinovan: Colectivului redacţional al revistei ARMONII CULTURALE îi doresc mult succes şi mai ales să nu facă compromisuri, iar cititorilor să-i onoreze pe creatori şi pe cei care fac revista cum pot ei cel mai bine: citind revista ARMONII CULTURALE.
Gheorghe. A. Stroia, IN DIALOG CU INIMA (interviuri cu scriitori români contemporani) – Vol. 4, ed. Armonii Culturale, 2018
by