JOC SECUND, autor Corneliu Neagu
Mă doare umbra ce mă ține
când vreau din nou să mă înalț,
cu gând smerit, în zări senine,
pe geana cerului de smalț.
Azi am o vagă presimțire,
ce trece peste timp dansând,
sosită să îmi dea de știre
că-aluneci într-un joc secund.
Plăceri, în haine de ispite,
din nou venite peste râu,
sunt vechi ecouri regăsite
de tine-n spicele de grâu.
Nu-ți face brâu din amintire,
dar nici din vechile povești,
vreau astăzi să îți dau de știre
din calea mea să te ferești.
Desprinde-te de mal și du-te,
precum cometele se duc,
lăsând secrete neștiute
în legendarul cuib de cuc.
De vei veni-napoi vreodată,
în alt costum de carnaval,
nu mă privi nevinovată…
cu ochi rotunzi din fals opal.
M-am vindecat de neuitare,
plecările-ți îmi par firești –
vei fi doar umbra călătoare,
cometa tristelor povești…!
ANALIZĂ LITERARĂ, TATIANA DOINA POPOVICI
Înainte de a face analiza poeziei lui Corneliu Neagu, nu pot să nu mă gândesc că poetul a citit și a fost influențat de Ion Barbu care prin “Joc secund” explorează lumea poetică. În concepția lui Ion Barbu, “Joc secund” este drumul spre perfecțiune, drum pe care pășește și Corneliu Neagu.
Ceea ce găsim în volumul lui Ion Barbu, publicat în 1930 ,”Joc secund” este afirmarea în prim-plan a mișcării eului liric prin simboluri, într-o prozodie geometrică, cu acea căutare a expresiei elegante în care neologismul și cuvântul autohton intră în sinteze perfecte. Lucru remarcat de mine de la primele analize ale poeziei lui Corneliu Neagu.
Se pare că inginerii și matematicienii elaborează opere în care visul-lumină și rigoarea științifică se armonizează și se sprijină reciproc. Fervoarea, sinceritatea, pasiunea, luciditatea sunt trăsături specifice atât în opera lui Ion Barbu, cât și în cea a lui Corneliu Neagu.
Nu odată am auzit spunându-se despre poezia unor autori ca Lucian Blaga, Ion Barbu, Corneliu Neagu că este ermetică. E timpul să explicăm că ermetism înseamnă găsirea unor chei asemănătoare miraculosului cu care să fie explicate anumite idei, sentimente etc. Din acest punct de vedere, afirm că poezia lui Corneliu Neagu este ,uneori, ermetică.
Ca fiecare cititor să înțeleagă exact intențiile poetului Corneliu Neagu ar trebui să-l parafrazez pe anticul Platon care-și dorea un cenaclu pe al cărui firmament să scrie: “Nimeni nu intră aici dacă nu este geometru”. Profesorul Corneliu Neagu ar trebui să scrie: “Nimeni nu intră aici dacă nu este inginer”. Și nu cred că exagerez, deoarece în cele două strofe polimorfe (12 versuri fiecare) și un catren care, prin punctele de suspensie, sugerează că ar fi putut să fie tot o polimorfă, autorul păstrează rigoarea prozodică. Rima încrucișată, măsura de 9-8 silabe și ritmul iambic contribuie la realizarea prozodiei geometrice.
Dacă prima strofă are aspectul unei confesiuni adresate unei persoane cunoscute (dovadă în acest sens fiind formele neaccentuate ale pronumelui personal, persoana a doua singular care sugerează familiaritatea), cea de a doua strofă este alcătuită din imperative: “să te ferești”, “desprinde-te”, “du-te”.
Personificări precum “doare umbra”, “geana cerului”, metafore – “gând smerit”, ”zări senine”, “Joc secund”, “umbra călătoare” etc. și comparații – “desprinde-te de mal”, “precum cometele” contribuie la acea căutarea expresiei elegante specifică lui Corneliu Neagu. Cele câteva simboluri: “haine de ispite”, “ecouri” , “costum de carnaval”, “opal”, “cometă” sugerează o persoană nestatornică a cărei prezență meteorică a lăsat urme.
Tema poeziei este iubirea și se înscrie în Romantism, specia literară fiind Elegia.
Mișcarea eului liric arată că, atunci când este vorba de confesiunea emițătorul, autorul folosește formele neaccentuate ale pronumelui personal, persoana întâi singular și verbe la indicativ prezent: mă, vreau, am, îmi, iar atunci când intervine adresarea directă mărcile eului sunt -ți, îți, te.
Ultima strofă este concluzia discursului adresat, iar mărcile eului liric alternează: îmi, -ți, vei fi (tu)..
Ca de atâtea ori, autorul sugerează o situație intervenită la un moment dat între îndrăgostiți.
by