La izvorul lui Eminescu*
Toate fetele urâte își spală obrajii ca să devină frumoase
La izvorul lui Eminescu,
Toate fetele frumoase își spală genele ca să fie și mai frumoase
La izvorul lui Eminescu,
Toate fetele bătrâne își fac farmece ca să se mărite
La izvorul lui Eminescu,
Toate nevestele încărunțite beau din apa cristalină ca să întinerească
La izvorul lui Eminescu,
Și numai tu nu vrei să-ți speli obrajii, nici genele,
nu vrei să-ți faci farmece, nu vrei să bei din apa cristalină
A izvorului lui Eminescu, Pentru că tu ești frumoasă,
Pentru că tu nu vrei să fii mai frumoasă,
Pentru că tu ești tânără,
Pentru că tu nu vrei să fii mai tânără,
Pentru că tu nu vrei să-ți faci farmece, Pentru că tu nu ai nevoie
de farmece ca să te măriți,
Pentru că de tine se îndrăgostesc toți băieții,
Pentru că după tine-și pierd capul toți bărbații, Pentru că de tine
s-ar fi îndrăgostit chiar și Eminescu
La izvorul lui Eminescu.
*Izvorul lui Eminescu din parcul Cișmigiu din București, despre care se
spune că ar avea proprietăți miraculoase.
Fiindcă iubesc
M-am îmbolnăvit de-o maladie incurabilă:
gelozia. Mi-i ciudă pe floarea din glastră
care te poate privi la orice oră a zilei,
Pe cărțile de pe stelaj
ale căror file le mângâie privirile tale,
Pe ceașca de cafea ce te sărută în fiece dimineață,
Pe cei patru pereți care se culcă și se scoală cu tine în fiece zi.
L-aș chema la duel pe orice băiat care ți-ar propune
să te însoțească la cinema,
Pe orice poet pe care l-ar inspira chipul tău,
Pe orice trecător care și-ar opri asupra-ți privirile sale,
Pe orice bărbat cutezând să te dezbrace fie și-n gând.
Iar dacă se va întâmpla
Să te ții de mână cu vreun băiat prin Cișmigiu,
Să-l fericești pe vreun poet cu inspirația ta,
Să-l accepți doar în gând pe bărbatul jinduind a-ți fura fecioria,
Să știi că te voi urî. Fiindcă iubesc.
Păsări măiestre
Între ridurile frunții
mi s-au găvozdit ca
niște dropii
durerile toate.
Cum nu mai au unde,
câte una din ele-și face
loc mai spre tâmple, de
la tămple – la vale să-mi
brăzdeze și fața.
Când ne sărutăm, fruntea
ta-mi netezește, ca o boroană,
brazdele toate, zburătăcindu-mi-le,
dropiile, care și încotro.
E-atât de netedă fruntea ta
și de diafană, încât aud cum se nasc
și se-adună gândurile toate.
Și-nmărmurim în sărut sculpturi
de Brâncuși – de sfânta-ne teamă
să nu speriem măiestrele păsări.
Scrutând necuprinsul
În preajma ta mă simt mai
aproape de cer, de unde
cuprind cu privirea
imensitatea pământului.
În preajma mea te simți mai
cert pe pământ, de unde
cuprinzi cu privirea
nemărginirea înaltului.
Să-ntindem, dar, brațele,
eu – de sus, tu – de jos,
și să cuprindem cu ele
pământul și cerul, spre-a
nu ne mai pierde în necuprins.
Secunda ce súntem
Zălog nebuniei totale
Ești singurul meu atu
Cât nu ne vom pierde din cale,
Secunda care ești tu.
Mă rog de toți sfinții din lume,
Dar, mai ales, de Dumnezeu,
Să-ngemene cu al tău nume
Secunda care sunt eu.
Roti-se-va-n spațiul cerescu –
Nici gând să revină-napoi –
Sub steaua lui Eminescu
Secunda ce súntem noi.
Monument
Nu știai că acolo unde
primul sărut ne-a-nălțat
către ceruri azi se-avântă
spre-nalturi
Poarta sărutului?
RUG
Ah, limbile-acestea de șarpe de foc ce
mi se preling din tălpi până-n creștet
atunci când o zi nu te văd sunt limbile
rugului cernând cenușa osânditului la
moarte, iar fiece zi nouă în care-mi
lipsești e-o amărâtă bătrână ce-adună
cu grijă vreascurile vraiște și le-aruncă pe foc.
O, sancta simplicitas!
Delfinul
În tăcerea de criptă a nopții, după-ntâiul cântat al cocoșilor,
plângea un delfin.
Tu, care treci prin toți nervii țesutului corpului meu
cu săgețile zborului de rândunele de sub streașina casei,
cu volutele rochiei de mireasă în care planează eteric livada
cu vișini, cu rumoarea spicelor date în pârg când aud cum
gliseză arcușul de gresie sub muchia coasei,
cu aroma gutuielor coapte ce îngână țipătul trist de cocori
și-adierea zglobie a primilor fulgi, tu, care-mi fluturi batista
albastră de dor de pe punte, chemând albatrosul din pieptu-mi
s-o ieie din urma vaporului, care-mi scrii caligrafic bezéle
pe geamul vagonului pornit să ajungă ori, poate, să-ntreacă, -n alură
de noaten, locomotiva, niciodată-ntâlnită, totdeauna visată,
așteptată mereu, auziseși și tu cum în liniștea nopții, după-ntâiul
cântat al cocoșilor, plângea un delfin, inexistență-a mea dulce?
Era inima mea.
Ci numai păgân nu
Înalță-mă, Doamne, un rege al aștrilor,
să-i pot eclipsa, în urzeală de raze, de sus,
din înalt, goliciunea-i pe plajă.
Pornește-mă, Doamne, un vânt austral,
să-i prind din profil, în faldul mătăsurilor,
chipul în zare: statuie-n mișcare,
și toarnă-mă, Doamne, o ploaie de Argeș,
să-i curg, din răcoarea stropilor iuți,
helenic-păgân, rotunjimile formelor
ori crește-mă, Doamne, -un copac sau o plantă,
s-o ung, vegetal, cu mirul parfumului sevei ce trece
prin mine, ci numai păgân nu mă face, să cad în ispită,
cu poftă de bestie, să-i pângăresc castitatea.
Ghiocul
În podul casei moșilor plecați pe-un drum
abrupt, pe care nu-l mai vinu-l, mi-a răsărit
în palmă un ghioc. Și-mi amintesc:
o țigăncușă mi-a citit odată
în tainele ghiocului destinul.
Dar n-am crezut-o, -nveterat ateu,
care dădea cu barda-n vrăji și-n Dumnezeu.
Și-acum, ajuns în pragul marilor răspunsuri
și la răspântia a multe întrebări, gândind la
anii ce s-au scurs ca fulgul,
ca slava lumii peste mări și zări,
scrutând și răsăritul, și amurgul, eu mă conving
din ce în ce mai mult de-ntreg temeiul profeției
vrăjitoarei și mă întreb: dar, Doamne, cum încape
într-un ghioc atât de mic o soartă-atât de mare?
Nicolae MĂTCAȘ
by