Your message has been sent, you will be contacted soon
Revista Armonii Culturale

Call Me Now!

Închide
Prima pagină » CREDO » BOR » Postul Maicii Domnului – cinstire prin curăție și rugăciune

Postul Maicii Domnului – cinstire prin curăție și rugăciune

Postul Maicii Domnului – cinstire prin curăție și rugăciune

Pe 31 iulie se lasă sec pentru Postul Sfintei Marii.
Este ultima zi în care credincioșii mai pot mânca bucate de dulce, pentru că din 1 august începe Postul Maicii Domnului sau Postul Sfintei Marii.
Cuvântul „sec”, din sintagma „lăsatul secului”, este înțeles de credincioși ca fiind sinonim cu uscat, cu mâncăruri fără carne și produse care provin de la viețuitoare: ouă și lactate. De asemenea sunt interzise băuturile alcoolice.
Postul trebuie să fie și alimentar și spiritual. Fără rugăciune, postul este n regim alimentar.
Postul Sfintei Marii nu este un post foarte aspru, având legume și fructe proaspete, într-o varietate bogată.
Pe data de 6 august, în postul Adormirii Maicii Domnului, Biserica Ortodoxă a dat dezlegare la pește. Tot în această zi este prăznuită Schimbarea la Față a Domnului.
Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului a început la Ierusalim, apoi la Constantinopol, din secolul al 5-lea după anul 400. Despre Adormirea Maicii Domnului nu se spune nimic pentru că nu s-a scris despre aceasta, dar tradiţia Bisericii Ortodoxe a consemnat faptul că „Maica Domnului a trecut la viaţa veşnică şi anume, a murit la Ierusalim în casa în care stătea şi a fost dusă să fie înmormântată în satul Ghetsimani”.
Informații despre această trecere a Maicii Domnului la viaţa veşnică sau această mutare a ei ne oferă mai multe scrieri despre viaţa Maicii Domnului, dar mai ales predici ale unor părinţi sfinţi ai Bisericii. Din secolul al 8-lea există predici despre Adormirea Maicii Domnului, lăsate de Sfântul Ioan Damaschin, Sfântul Gherman, Patriarhul Constantinopolului şi scrieri imnografice, liturgice, Sfântul Cosma Melodul.
Aceste predici şi texte liturgice sunt concentrate pe miracolul trecerii de la moarte la viață și de la Pământ la cer. Maica Domnului a adormit, adică a trecut prin moarte, dar nu a rămas în mormânt, nu a rămas în moarte, nu a cunoscut stricăciunea.
Pentru că din trupul ei s-a format Trupul Mântuitorului, Fiul cel veşnic al Tatălui ceresc, născut din din mamă pământeană și Duhul Sfânt al Tatălui ceresc.
De Lăsatul Secului există diferite tradiții și obiceiuri în funcție de zonă, dar în toate locurile se pregătește o masă bogată, la care se adună toată familia și cei dragi. Aceștia mănâncă și se desfată din plin cu preparatele gustoase, fiind ultima masă de dulce.
Postul Adormirii Maicii Domnului este rânduit de Biserică spre aducerea aminte de virtuțile Sfintei Fecioare și de postul prin care ea însăși, după tradiție, s-a pregătit pentru trecerea la cele veșnice. El durează două săptămâni, între 1-14 august, iar ieșirea din post este în 15 august, de praznicul Adormirii Maicii Domnului.

Dezlegare de ajunare

Învățătură de credință creștină ortodoxă menţionează că „sunt scutiţi de ajunare numai copiii, lăuzele, bătrânii şi bolnavii sau cei neputincioşi, precum şi cei aflaţi în situaţii speciale”.
Sfântul Ioan Gură de Aur le-a spus creștinilor că, cei care nu se pot abține de la mâncare din motive de sănătate, nu trebuie să se îngrijoreze.
„Dacă slăbiciunea voastră trupească nu vă îngăduie să treceţi ziua fără să mâncaţi, nici un ins înţelept nu v-ar putea ţine de rău. Stăpânul nostru e blând şi cu omenie, nu ne cere de nimic peste puterile noastre.
Dacă ne cere să ne înfrânăm de la mâncare şi să postim, aceasta nu-i fără un temei şi nu aşa, numai ca să stăm fără să mâncăm, ci pentru că dezlipindu-ne de lucrurile acestei lumi, să ne încredinţăm celor ale sufletului în toată vremea care ne stă la îndemână.
Dacă am duce viaţa într-un duh cumpătat, dacă toată vremea noastră slobodă ar fi hărăzită lucrurilor duhovniceşti, dacă ne-om atinge de hrană numai pentru a ne îndestula nevoile şi vom folosi întreaga noastră viaţă în lucrări bune, n-am avea ce face cu ajutorul pe care ni l-ar da postul.
Dar firea omenească trândavă fiind, atrasă mai ales spre moleşeală şi bucurie, stăpânul nostru, cel plin de bunătate, ca un duios părinte, a închipuit pentru noi leacul postului, ca să smulgă moliciunea din inimile noastre şi să ne facă să ne strămutăm grija de la lucrările lumii acesteia la cele duhovniceşti”.

Sfânta Liturghie – cuvântul Patriarhului Daniel

„Înainte de a adormi, Maica Domnului s-a rugat pentru întărirea şi pacea lumii, a împărţit hainele pe care le avea unor femei sărace şi a murit rugându-se şi dăruind sufletul său în mâinile Fiului său Iisus Hristos.
Această sărbătoare a Maicii Domnului ne arată lucrarea minunată a Domnului nostru Iisus Hristos şi anume iubirea Sa faţă de mama Sa prin care a preluat trupul său ca om şi în acelaşi timp ne arată prin Maica Domnului ca icoană a Bisericii că rostul Bisericii pe pământ este de a ajuta pe oameni să ajungă la viaţa veşnică cerească nestricăcioasă.
Maica Domnului este şi ocrotitoare a clerului, pentru că Fiul Său Iisus Hristos este marele preot sau arhiereul veşnic. Este ocrotitoarea ierarhilor, a preoţilor, a diaconilor, este ocrotitoarea tuturor oamenilor şi mai ales este ocrotitoarea văduvelor, a orfanilor şi a tuturor celor necăjiţi. De aceea, credincioşii ortodocşi simt iubirea de mamă a Maicii Domnului.
De la minunea din Cana Galileii Biserica a învăţat că Maica Domnului este rugătoare nebiruită, nerespinsă, nerefuzată. De aceea, în slujbele Bisericii noastre, oricât de scurte sau lungi ar fi, se spune la sfârşit.
Părintele Patriarh a vorbit şi despre cum a fost înştiinţată Fecioara Maria că va urma adormirea sa.
„Este o mare taină pentru că această mutare lângă Fiul ei, lângă Hristos cel mort şi înviat din morţi nu se numeşte nici Înviere, Înălţare la Cer, ci – mutare. Este un termen foarte precis.”
În sinaxar se spune că înainte de adormirea ei cu trei zile Hristos l-a rugat pe Arhanghelul Gavriil să-i spună mamei Lui: «vremea este a se muta lângă Mine»
De aceea, Maica Domnului a primit vestea nu cu întristare, ci cu bucurie, că mergea la viaţa cerească alături de Fiul ei.

Relația Maicii Domnului cu Fiul

Biserica Ortodoxă pune accentul pe relaţia personală a Maicii Domnului cu Fiul ei – Iisus Hristos
„Ceea ce El a urmat în lucrarea mântuitoare urmează şi Maica Domnului, pentru că Mântuitorul Iisus Hristos a primit de bunăvoie moartea mântuitoare şi Maica Domnului. Trecerea aceasta din lumea pământească la viaţa cerească de bună voie şi cu bucurie. Pentru că aşa după cum Mântuitorul Iisus Hristos înainte de a muri a zis pe cruce: Părinte, în mâinile Tale dau Duhul Meu, acum Maica Domnului în momentul trecerii din această lume a zis: Fiule, în mâinile tale încredinţez sufletul meu.
Vedem că Maica Domnului nu se mută la o viaţă abstractă, în ceruri, într-o singurătate veşnică, ci Maica Domnului se mută de pe pământ la cer în iubirea şi slava lui Hristos.
Maica Domnului devine icoana Bisericii care ne mută din lumea trecătoare la viaţa veşnică cerească.
Aceasta explică de ce şi sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului a fost fixată de Biserică în ultima lună a anului bisericesc.
Maica Domnului se roagă pentru noi în ceasul morţii şi în ziua judecăţii. adică după ce a murit omul şi ajunge la judecata particulară şi în ziua judecăţii universale. De aceea, ea este pururea rugătoare.
Ea este icoana Bisericii în rugăciune care primeşte ca răspuns la rugăciune binecuvântarea lui Hristos. Icoana Adormirii Maicii Domnului rezumă în culori ceea ce s-a spus până acum prin cuvinte.
De aceea, atât sinaxarul cât şi condacul spun că ea a fost mutată la viaţa cerească, mai întâi sufletul, în momentul morţii, despărţirii sufletului de trup, şi la scurt timp şi trupul ei a fost mutat la viaţa cerească lângă Fiul ei.
Să ne rugăm: Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi!
Amin”. Patriarhul României – Daniel

Îndemnul creștinesc la rugăciune

„Maica Domnului devine icoana Bisericii care ne mută din lumea trecătoare la viaţa veşnică cerească.” a subliniat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
„Aceasta explică de ce şi sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului a fost fixată de Biserică în ultima lună a anului bisericesc.
Maica Domnului se roagă pentru noi în ceasul morţii şi în ziua judecăţii. adică după ce a murit omul şi ajunge la judecata particulară şi în ziua judecăţii universale. De aceea, ea este pururea rugătoare.
Ea este icoana Bisericii în rugăciune care primeşte ca răspuns la rugăciune binecuvântarea lui Hristos. Icoana Adormirii Maicii Domnului rezumă în culori ceea ce s-a spus până acum prin cuvinte”.
De la minunea din Cana Galileii Biserica a învăţat că Maica Domnului este rugătoare nebiruită, nerespinsă, nerefuzată. De aceea, în slujbele Bisericii noastre, oricât de scurte sau lungi ar fi, se spune la sfârşit. Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin!” , a încheiat Preafericitul Patriarh Daniel
Sursa: Doxologia.ro

Preasfântă Maică protectoare

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, ceea ce ai păzit fecioria întru Nașterea Domnului, iar în adormire lumea nu ai părăsit, ci te-ai mutat de la moarte la viață și de la Pământ la Cer, prin rugăciunile tale să izbăveşti din moarte sufletele noastre!
Te rugăm să ne fi mijlocitoare către Dumnezeu, intru izbăvirea de păcat și salvare din moartea veșnică!
Preasfântă Maică a Domnului, ocrotitoarea tuturor oamenilor şi mai ales a văduvelor, a orfanilor şi a tuturor celor necăjiți, noi, credincioșii ortodocși, îți simțim iubirea de mamă protectoare.
Pentru rugăciunile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, ale Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale tuturor Sfinţilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
Amin!

Post binecuvântat , în credință, cu pace, răbdare și bună-cuviință în toate!
Amin!

Maria Filipoiu

Facebooktwitterby feather

Despre Maria FILIPOIU

Biografie de autor - MARIA FILIPOIU (Liga Scriitorilor Români) Născută cu numele de POPA MARIA la 8 Septembrie 1954, în Satul Văvăluci, Comuna Bozioru, Județul Buzău. Studii:Colegiu Național „Dimitrie Cantemir" București; Șc.Tehnică Sanitară Fundeni. * Cărți de poezie publicate sub numele de MARIA FILIPOIU: ●,,Tradiții creștine și ritualuri populare românești"(2008); ●,,Expresii populare și trăiri proverbiale”(2008); ●,,Cinstire înaintașilor-coordonator”(2014); ●,,Ecouri străbune"2015; ●,,În zodia poeziei"(2015) - „La Poarta Divinității” (2017) - „Recurs la Unire - Centenarul Marii Uniri” (2018) - „Pelerin pe Calea Luminii - 101 sonete creștine” 2019 *Peste 35 premii obținute la competiții literare: ●Premiul-I- Concursul Național de Poezie „STEAUA SEVERINULUI”(2015) ●Premiul-III- Concursul Național de Poezie „Dor de Dor-DROPIA DE AUR"(2015) ●„Premiul de Excelență", Asociația Culturală Bogdania(2015), pentru promovarea tradițiilor populare românești. ●Concurs literar „Limba Română este Patria Mea"(2013)/Guvernul României și Înaltul Reprezentant pentru Republica Moldova ●Premiul-Cenaclul „Grai Matern" la Festivalul Internațional de Poezie Renata Verejanu și Academia Europeană, Secțiunea / Ediția a-II-a (2015) ●Premiul Editurii Dandes-Press, pentru vol.„În zodia poeziei” și vol.colective, 2015 ●Premiul pentru originalitate „Tradiții de Sărbători Pascale", TVR2(Ioana Drăgan) și altele * Coautor în peste peste 100 de antologii și volume colective de poezie: ●„Poezia, prietena mea”(2014); ●„Poezii, poezii”(2014); ●„Călătorie în regatul cuvintelor Vol.IV; Vol.V; Vol.VI; Vol.VII”(2014-2015); ●„Iluzii de vară”(2014); ●„Iubirea, un colț de rai”(2014); ●„Nostalgii de toamnă”(2014); ●„Cinstire înaintașilor"(2014); ●„Nostalgii de vară"(2015); ●„Privește visând, iubito”(2014);●„Scrieri pentru istoria literaturii române” (2015); ●„Versuri pentru istoria literară... de mâine”(2015); ●„Zborul frunzelor în ceruri”(2015); ●„Magia sărbătorilor de iarnă”(2015); ●„Cuvinte pe aripi de gând”(2015); ●„Ieri, ca prin vis”(2015); ●„Anotimpuri românești -Toamna”(2014); „Iarna”(2015); „Primăvara”(2015)●„În așteptarea sărutului promis”(2015); ●„Cu tine în gând”(2015); ●Antologia „Scrisul de azi: Poezie și Epigramă"(2015); ●„Să nu-l uităm...”(2014); ●,,Cauciucuri de sezon”(2014); ●,,Voci feminine”(2015); ●,,Călător prin anotimpuri” (2015); ●„Gânduri pentru mai târziu”(2015) ●„Lumina din noi-religioasă"; ●„Inefabilul iubirii"(2015); ●„Simbioze lirice, Vol.IX”(2014); „Vol.X”(2014); „Vol.XI”(2015); ●„Terapie prin poezie(2014); ●„Limba noastră eminească”(2014); ●,,Din livada înflorită a iubirii”(2014)●„Ochi de lumină-religioasă”(2015); ●„Surâsuri înlăcrimate"(2015); ●„Limba noastră cea română"(2015) ●„Pod de dor către bunici”(2015); ●„Lumina sufletului-religioasă"(2016); ●„Sub curcubeul prieteniei"(2016); ●„Perlele Domnului-religioasă”(2015);●„Colecția Olănești- Iarna”(2015); „Primăvara”(2015); „Vara”(2015); „Toamna”(2015); ●„Fiori de taină”(2015); ●„Satule, izvor de dor"(2015); ●„Căpușa"(2015); ●„Cuplul, în căutarea paradisului pierdut”(2016); ●„Ninsori albastre cerne cerul”(2015); ●„Cu tine în gând…”(2015) ●„Dor românesc”(2016; ●„Colindele zăpezilor târzii"(2016); ●„Mugurii primăverii”(2016); ●„Femeile cu trandafiri roșii în păr”(2015); ●„Renaștere"(2016) ●„ Actori printre Astre" - Armonii Culturale și altele * Colaborator și publicist peste 50 de reviste literare scrise și online: ●„Bogdania”; ●„Singur”; ●„Cervantes”; ●„Literatura de azi”; ●„Confluențe Literare”; ●„Creștin Ortodox”; ●„Grai Românesc”; ●„Prodiaspora și Rexlibris”; ●„Dor de Dor", ●„Amprentele sufletului"; ●„Starpress Internațional"; „●eCreator"; ●„Sfera Eonică”; ●„Destine Literare”;●„Steaua Severinului”; ●„Popasuri culturale românești”; ●„Cetatea lui Bucur"; ●„Rădăcinile iubirii"; ●„Nomen Artis-Dincolo de tăcere"; ●„Melidonium" și altele * Organizații din care face parte: - LSR / Liga Scriitorilor Români - USLR / Uniunea Scriitorilor de Limbă Romană - UIOC / Uniunea Internațională a Oamenilor de Creație - Cenaclul Literar „Cetatea lui Bucur” - București